×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
پایان برداشت طلای سرخ از سطح ۳ هزارو ۶۸۲هکتار اراضی کشاورزی شهرستان مشهد

به گزارش توس اکو ، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت : کشاورزان در حالی پاییز را پشت سر گذاشتند که محصول گران بهای زعفران را که متکی بر نیروی انسانی بسیار و صرف هزینه فراوان است از مزارع خود برداشت کردند .
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد اظهار کرد : توسعه علم، دانش و فناوری در حوزه کشاورزی موجب افزایش بهره وری، بالا رفتن راندمان تولید و سود بیشتر تولید کنندگان می‌شود
. محمد میری دیسفانی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از بخش کشاورزی بر پایه دانش‌بنیان فعالیت دارد، بیان کرد: توسعه دانش و علم در حوزه کشاورزی در اولویت برنامه های جهاد کشاورزی شهرستان مشهد قرار دارد و انجام عملیات کاشت، داشت و برداشت ، استخراج کروسین زعفران، فرآوری داروهای گیاهی به روش مکانیزه از مهمترین موارد استفاده از ظرفیت دانش بنیانها در مشهد است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت : بخش کشاورزی به‌عنوان منبع تأمین غذا در سبد خانوار دارای جایگاه ویژه‌ای است و تامین امنیت غذایی و محصولات کشاورزی از اهداف جهاد کشاورزی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و روی آوردن به روش‌های جدید تولید و فرآوری محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین الزامات برای افزایش بهره وری بعنوان محوراساسی توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی میباشد.
محمد میری دیسفانی بیان کرد : ارتقای قیمت این محصول به جایگاهی مطابق شأن و ارزش آن در بازارهای جهانی با حذف دلال و اطمینان از با طرح خرید حمایتی زعفران انجام گرفت .
وی اذعان داشت : در میان محصولات مختلف تولیدي در بخـش کشـاورزي ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور ما به شمار مـی رود و بـا توجه به قیمت بالاي آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه اي را بـه خود اختصاص میدهد و زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است زعفران به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغالزایی در کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل توجه برای کشور، به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی میشود.

میری دیسفانی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران ،در مشهد ۳۶۸۲ هکتار می‌باشد و کاشت تا برداشت زعفران ، این محصول در مشهد برای ۵۵۰هزار نفر بطور مستقیم، غیر مستقیم و فصلی شغل ایجاد کرده است و حدود ۵هزار نفر هم در بخش فروش زعفران مشغول به کار شدند بیان کرد : تعداد واحد‌های بسته بندی و فرآوری زعفران ۲۹ واحد میباشد که ظرفیت فراوری ۷۳ تن را دارا می‌باشد و اشتغال ایجادی برای ۲۸۱ نفر را باعث شده است .
رموز موفقیت با تکیه‌بر دانش روز برای فرآوری و بسته‌بندی زعفران، توجه به سلیقه و نیاز مشتریان و تمرکز بر بازارهای جهانی به دست می آید ، دستیابی به این مهم نیاز به سرمایه گذاري زیربنـایی و اصـولی در سه زمینه علم، فنـاوري و تولیـد (سـه محـور اساسـی و زیربنـایی توسعه) مـ یباشـد بـدین منظـور جهـت ارتقـا بهره وري محصول زعفران از مدیریت دانـش و انتقـال تکنولـوژي بـه کشاورزان باید بهره برد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.