×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همایش ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس نصیری فرد، دبیر همایش ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی، ظهر امروز در نشست خبری گفت: هدف از مراسم نکوداشت‌ و بزرگداشت علما درواقع الگوسازی برای جامعه به‌عنوان افرادی که در دسترس مردم هستند، زیرا سبک زندگی این علما درواقع می‌تواند یک الگوی مناسب در حوزه معنویت و همچنین بهره‌گیری از فرصت‌ها و مناسبت‌های دنیوی باشد.

وی ادامه داد: آیت‌الله حسینی شاهرودی از جمله کسانی بودند که در عصر خودشان، برای عموم مردم، علما، روحانیت و طلاب الگوی شناخته‌شده‌ای بودند.

حجت‌الاسلام نصیری فرد هدف دیگر از برگزاری مراسم نکوداشت علما را معنوی سازی در جامعه اسلامی بیان کرد و افزود: امروز انسان خسته شده از زندگی صرفاً فنّاوری، علاقه دارد این خلأ را با معنویت پر کند لذا ما باید با روش سازی و معرفی الگوی معنوی و پاسخگویی به نیاز جامعه در حوزه سبک زندگی را بالا ببریم.

وی تقدیر از بزرگان حوزه‌های علمیه را هدف دیگر این کنگره عنوان کرد و افزود: بزرگان حوزه‌های علمیه زحمات زیادی در ارتقا علمی و اعتلای دین اسلام سختی‌های زیادی متحمل شدند، همچنین بهره‌گیری از نظریات علمی بزرگان حوزه برای پیشرفت علمی این برنامه‌ها از دیگر اهداف این مراسم بیان کرد.

وی بابیان اینکه آیت‌الله حسینی شاهرودی دروس ابتدایی و سطح حوزه را در مدرسه علمیه نواب مشهد طی کردند، استاد طراز اول حوزه علمیه نجف و مرجع تقلید بودند و در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی در نجف رحلت کردند.

دبیر کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله حسینی شاهرودی افزود: این کنگره در ۴ فرآیند برگزار می‌شود، مراسم بزرگداشت این عالم ربانی در زادگاه این عالم ربانی در شاهرود برگزارشده است، در سطح ملی در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار می‌شود، در شهر قم سال آینده ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد همچنین مراسم بزرگداشت و نکوداشت ایشان نیز در آینده در حوزه علمیه نجف برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به شخصیت علمی این مرجع تقلید، تولیدات علمی، فرهنگی هنری در معرفی این عالم ربانی را ضروری دانست و افزود: در کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله حسینی شاهرودی ۱۳ عنوان در ۵۳ جلد رونمایی خواهد شد همچنین ازآنجایی‌که ضروری است قشر جوان با چنین شخصیت‌هایی آشنا شوند رونمایی از رمان آقابزرگ، زندگی‌نامه این مرجع تقلید رونمایی خواهد شد.

دبیر کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله حسینی شاهرودی ادامه داد: در عرصه هنر ۱۵ نمایشنامه رادیویی با رعایت تمام استانداردهای نمایشی در صداوسیما پیرامون شخصیت علمی وزندگی ایشان تولیدشده است، همچنین تهیه دو مستند علمی ۹۰ دقیقه‌ای، گفتگو با شاگردان ایشان تهیه و تدوین‌شده است و مستند دوم در ۴۵ دقیقه به زندگی‌نامه این عالم دینی تا رحلت ایشان می‌پردازد.

نصیری فرد بابیان اینکه آیت‌الله حسینی شاهرودی به گواه اکثر علما در زهد، و تقوا و به لحاظ علمی از بزرگان بودند، افزود: آیت‌الله شاهرودی در زمان تبعید امام خمینی (ره) از ایشان دفاع کردند، اولین بعثِ مراجع تقلید را ایشان راه‌اندازی کردند، پیاده‌روی اربعین را احیا کردند و بیش از ۲۶۰ بار در مراسم پیاده‌روی اربعین از نجف به کربلا حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه در عراق به ایشان امام شاهرودی می‌گفتند، به فعالیت‌های ایشان در این کشور اشاره کرد و افزود: ایجاد یک مجتمع آموزش ویژه ایرانیان مقیم عراق در سه مقطع تحصیلی، تهیه بیمه خدمات درمانی ویژه طلاب و ایرانیان مقیم این کشور و.. ازجمله فعالیت‌های این مرجع تقلید است.

در بخش دیگر نشست خبری حجت‌الاسلام‌ سید ابوالفضل کاظمی مسئول دفتر مدیریت و ارتباطات حوزه علمیه خراسان و دبیر اجرایی همایش، گفت: هدف از برگزاری این کنگره پیوند حوزه علمیه جدید و قدیم است، طلبه‌های نسل جدید با ستارگان علم و تقوا در حوزه‌های علمیه بودند آشنا شوند.

وی بابیان اینکه به آیت‌الله حسینی شاهرودی ذوالشهادتین می‌گفتند افزود: به این معنا کسی که می‌خواست مجتهد شود باید حداقل دو نفر از مراجع تقلید به ایشان اجازه اجتهاد دهند، اما اجازه آیت‌الله حسینی شاهرودی به‌منزله دو شاهد یا مرجع تقلید بود که این نشان از اهمیت این شخصیت در نزد بزرگان حوزه بوده است، همچنین آیت‌الله اشرفی شاهرودی، آیت‌الله مرتضوی و آیت‌الله مروارید از جمله شاگردان ایشان بودند.

حجت‌الاسلام کاظمی در ادامه به سخنرانان کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله حسینی اشرفی شاهرودی اشاره کرد و افزود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین شاهرودی فرزند این عالم ربانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری شاهرودی و آیت‌الله اشرفی شاهرودی و.. ازجمله سخنرانان این مراسم هستند.

گفتنی است، همایش ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی، پنجشنبه دوم دی‌ماه سال جاری ساعت ۸ صبح در مدرسه عالی نواب با حضور شخصیت‌های حوزوی برگزار می‌گردد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.