×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نقد صنایع به تدارکات برقی تولید کنندگان برق شیوه و اقدامات تامینی دولت برای برق تابستان را ضعیف می دانند

قطعی برق در روزهای گرم سال علاوه بر ایجاد نارضایتی در مردم، باعث ضرر و زیان گاهی جبران ناپذیر برای برخی افراد و واحد های تولیدی می شود. در این بین، بخش صنعت در تیررس خسارت ها قرار دارد چرا که انرژی به خصوص برق یکی از محور های اصلی هر واحد تولیدی است و در صورت قطع شدن این شریان مهم، ممکن است عملا واحد صنعتی از مدار خارج شود. از سال گذشته و متعاقب خاموشی های گسترده، مسئولان در صدد رفع این نقیصه برآمدند اما گلایه های مطرح شده توسط فعالان حوزه صنعت استان حکایت از تکرار خاموشی ها در تابستان امسال دارد.
کسی رانتی دارد و می خواهد این رانت را پوشش دهد
رخصت، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به این که به نظر می رسد مسئله قطعی برق مسئله  عادی نیست، اظهار کرد: خیلی از کسانی که نیروگاه دارند و در این مواقع می توانند کمک کنند در این روزها رسالت خود را به درستی انجام نمی دهند؛ خیلی از این نیروگاه ها با دلارهای ۴ هزار تومانی و ۸۰۰ تومانی ساخته شده اما بعضی از آن ها بدهی سنگینی به صندوق توسعه ملی دارند و گویی نمی خواهند پرداخت کنند. مسئله برق به نظر من مقداری دچار ابهام است؛ یک عده انگار می خواهند این مسئله را پر فروغ تر کنند و از این آب گل آلود ماهی بگیرند.
وی ادامه داد: ما چون متخصص این موضوع نیستیم خیلی نمی توانیم اظهار نظر کنیم و متخصصان برق باید در این موضوع اظهار نظر کنند؛ در جلسه ای که در اتاق بازرگانی برگزار شد دوستانی که از شرکت برق آمده بودند؛ حرف های متناقضی می زدند و این حرف های متناقض مفهومش این است که کسی این جا رانتی دارد و می خواهد این رانت را پوشش دهد.
هدف گران کردن است!
رخصت در پاسخ به این سوال که انگیزه نیروگاه دارانی که به رسالت خودشان در روزهای سخت عمل نمی کنند، چیست؟ گفت: عده ای می خواهند قیمت برق را افزایش دهند و عده ای قصد دارند که ژنراتورهای خود را با این بزرگ نمایی ها به فروش برسانند؛ اما حجم موضوع آن قدر بزرگ نیست که بعضی در صدد القای آن هستند.رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و صنعت استان با اشاره به این که امروز دولت سوبسیدهای خوبی برای انرژی های تجدید پذیر می دهد ولی عده ای نمی خواهند این را مطرح کنند؛ بیان کرد: به نظر استاندار باید با برگزاری جلسه ای با مسئولان شرکت برق و نیروگاه داران موضوع را به دقت و ظرافت شفاف سازی کند تا مشخص شود جایگاه کسانی که سوبسیدهایی برای تاسیس نیروگاه ها
گرفته  اند کجاست و همچنین مشخص شود که ما واقعا چقدر کمبود برق داریم و چه برنامه ریزی باید بکنیم.
تولید انرژی صرفه ندارد
مریم سراج  احمدی ،عضو هیئت نمایندگان اتاق مشهد و فعال اقتصادی، درباره رفتن به سمت انرژی های تجدید پذیر گفت: خیلی از همکاران ما به این سمت حرکت کرده اند اما مشکلی که وجود دارد این است که ما اگر برق را به این وسیله تولید کنیم؛ نمی توانیم به سرعت از این برق  در خط تولید خودمان استفاده کنیم و باید برق را به شبکه اصلی بدهیم و بعد دوباره دولت این را به ما برگرداند حتی یکی از همکاران با وجود تولید گسترده برق از این روش متاسفانه نتوانسته مطالباتش را از دولت بگیرد و البته با قطعی برق هم مواجه است.
ناترازی در تولید و مصرف علت اصلی کسری انرژی
شادمان رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان، درباره عواملی که باعث کسری انرژی شده،  توضیح داد: از حدود ۱۰ سال گذشته تراز انرژی به هم خورده و رشد مصرف را بیشتر از رشد تولید داشتیم؛ مصرف ۸٫۸ درصد و رشد تولید حدود ۳ درصد افزایش داشته است و به تدریج مسیر به جایی رسیده که سال گذشته در پیک بار حدود ۶۵ هزار مگاوات نیاز مصرف ما و حدود ۵۳ هزار مگاوات توان تولیدمان بود که یعنی ۱۲ هزارمگاوات کسری و باید بدانید که این موضوع یک شبه به وجود نیامده در استان هم به همین شکل اما چون شبکه برق شبکه به هم پیوسته هست نمی توانیم استان را به تنهایی بررسی کنیم.
اقتصاد سیاسی یا اقتصاد واقعی؟ مسئله این است
او در زمینه نقش دولت در تامین زیرساخت های صنعت از جمله انرژی، ضمن اشاره به این که وظیفه دولت فراهم آوردن زیرساخت ها برای صنعت است، افزود: دولت متولی سیاست گذاری در این بخش است و دولت وقتی سیاست های غلطی در این باره خصوصا در زمینه  اقتصاد انرژی اعمال می کند نتیجه اش شرایطی است که الان در آن هستیم. ما متاسفانه در این بخش یک اقتصاد سیاسی داریم نه یک اقتصاد واقعی در حالی که صنعت برق یک کالاست و باید به چشم یک کالا به آن نگاه کرد؛ به نظر من دولت برای برق به یک پارادوکس رسیده است که نمی داند برق یک کالا ست یا یک خدمت مثل ثبت احوال و …
ضرر بالای صنعت از خاموشی ها
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان ادامه داد: طبق محاسبات صورت گرفته یک روز خاموشی در صنعت حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد کاهش تولید خواهیم داشت و وقتی این خاموشی به ۲ روز برسد کاهش ۳۳ درصدی تولید را تجربه خواهیم کرد و این  به طور مشخص موجب ضرر صنایع است؛ در برخی از صنایع انرژی بر هم که صحبت از یک ماه خاموشی است که باعث ضرر مضاعف می شود.
بخش خصوصی و موانع ورود
او در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در حوزه انرژی نمی شود؟ گفت: به نظر من تنها بخشی که می تواند در شرایط کنونی کسری انرژی را جبران کند بخش خصوصی هست اما من سوالم این است که چطور بخش خصوصی وارد زمینه های مختلف مثل خدمات می شود اما در زمینه انرژی سرمایه گذاری نمی کند و به نظر علت آن هم خیلی ساده است و آن این است که بخش خصوصی باید به دولتی کالای خودش را بفروشد که بر اساس تجربیات گذشته به تعهدات خودش عمل نکرده و این درحالی است که هیچ کاری از عهده بخش خصوصی بر نمی آید و تا زمانی که این مسائل حل نشود و بستر فراهم نشود موضوع حل نخواهد شد.
پای رانت در میان است یا بحران؟
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در واکنش به اظهارات همتای خود در کمیسیون صنایع اتاق، مبنی بر پرفروغ نشان دادن بحران کسری انرژی و انجام ندادن رسالت بعضی از نیروگاه داران در مواقع پیک، بیان کرد: با اطلاعاتی که ما داریم حتی می توان گفت که بحران حادتر و پیچیده تر از این حرف هاست که بتوان آن را حل کرد و ما واقعا ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق داریم و درباره انجام ندادن رسالت نیروگاه داران باید گفت که به دلیل ساختار و جریمه های سنگین برای نیروگاه ها در مواقع ارائه ندادن برق در مواقع پیک، این اتفاقات معمولا وجود ندارد؛ مگر موضوع مشکلات فنی که ممکن است پیش بیاید. به نظر من این بحث ها به دلیل کم شدن اعتماد عمومی و بدبینی اجتماعی رخ می دهد.
خاموشی ها هنوز قطعی نیست
حشمتی سخنگوی صنعت برق خراسان در گفت و گو با روزنامه خراسان رضوی
در باره وجود خاموشی ها در روزهای گرم سال اظهارکرد: هنوز چیزی قطعی نیست و این مسئله بسیار وابسته به دما ،هوا و نوع مصرف دارد اما ما در تلاشیم که با مدیریت بار، خاموشی اتفاق نیفتد و در صورتی که ناگزیر از خاموشی باشیم سعی داریم این خاموشی ها در مشترکین خانگی نباشد و ما در زمینه مدیریت بار در بخش صنعت برنامه ها و تفاهم نامه های متعددی با خود صنایع داریم که در مرحله ابلاغ هست.سخنگوی صنعت برق خراسان ضمن ابراز بی اطلاعی از میزان دقیق تولید برق در استان، افزود: با توجه به تعدد نیروگاه ها در استان میزان تولید کم نیست ولی موضوع برق به علت شبکه ای بودن دیگر به صورت استانی نیست.
ضربه دولت به بخش خصوصی
حشمتی درباره کسری انرژی برق توضیح داد: ما در ۲ ماه تابستان پیک بسیار بالایی داریم و برای این ۲ ماه به صرفه نیست که تمام امکانات را به سمت ایجاد نیروگاه ها ببریم و باید بتوانیم با مدیریت بار از این پیک ها عبور کنیم؛ البته که توسعه و ایجاد نیروگاه ها کار درستی است.
وی ادامه داد: یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از کسری انرژی ،سرمایه گذاری بخش خصوصی است و البته با توجه به پرداخت نکردن به موقع معوقات، این بخش دچار آسیب است.سخنگوی صنعت برق استان با بیان این که اطلاعات دقیق راجع به معوقات نیروگاه ها را باید از مدیریت نیروگاه ها درخواست کنید، اظهار کرد: واحدهای صنعتی که وارد تولید انرژی های تجدید پذیر می شوند با قراردادهای تضمینی، برق تولیدی خود را به فروش می رسانند اما متاسفانه به خصوص در سال گذشته مطالبات این واحد ها به تعویق افتاده است.
خبرهای خوبی هست اما آمارش را ندارم
کیومرثی مدیر امور صنایع فلزی سازمان صمت درباره میزان تاثیر خاموشی ها بر صنعت گفت: قطعا خاموشی ها بر صنایع تاثیر گذار است و منجر به کاهش تولید خواهد شد اما آماری از این موضوع به طور دقیق در دست نیست و تمام تلاش ما در جلسات با مسئولان صنعت برق این است که با کمترین تبعات بتوانیم از این موضوع عبور کنیم در این زمینه امیدوار به شرایط جوی و بارش ها هستیم و در عین حال رایزنی هایی را برای تامین سوخت واحد های صنعتی که دارای ژنراتور هستند صورت
داده ایم که بتوانند به قیمت نیروگاهی سوخت را تامین کنند.وی در باره ورود واحد های صنعتی به تولید انرژی های تجدید پذیر افزود: مشوق هایی گذاشته شده تا واحد ها به این سمت بروند و ما در جلساتی که با مسئولان صنعت برق داشته ایم خبرهای خوبی از این موضوع شنیده ایم. کیومرثی درباره ارائه این آمار بیان کرد: این آمار در اختیار مسئولان صنعت برق هست و من این آمار را ندارم./خراسان

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.