×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مطالبه‌گری از مدیریت شهری در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی

در نشست مشترک اعضای هیئت رئیسه کمیسیون‌های اتاق مشهد با محوریت کمیسیون مسئولیت اجتماعی و با حضور رئیس شورای شهر مشهد، مهمترین مسائل اجتماعی و اقتصادی این کلانشهر، بررسی گردید.
به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محسن شرکا»، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد در ابتدای این نشست اظهار کرد: متاسفانه علی رغم وجود بارگاه حرم مطهر رضوی در کلانشهر مشهد، سرانه های درآمدی مردم این خطه پایین است.

شرکا با بیان اینکه سرمایه های اجتماعی استان باید در جهت نشاط، شادابی و فقرزدایی استفاده شود، یادآور شد: مسئولیت های اجتماعی فعالیت خیرخواهانه و داوطلبانه است و فراتر از مسائل قانونی است. کمیسیون مسئولیت اجتماعی بر مبنای تعامل، گفت و گو، احترام و درک متقابل، شناخت و فصل مشترک بین ارکان مختلف بخش خصوصی با نهادهای حاکمیتی و غیره، مسائل را بررسی می نماید. صداقت در رفتار و گفتار و تلاش هوشمندانه و دانش محور در جهت فقرزدایی بر مبنای نشاط و شادابی، از مهم ترین اهداف و چشم اندازی های کمیسیون مسئولیت های اجتماعی است.

تاکید بر تمرکز فعالان اقتصادی به ایفای مسئولیت های اجتماعی

در ادامه، محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: شاید ارزشمندترین کاری که ما فعالان اقتصادی می توانیم انجام دهیم؛ اما گاها از آن غافل شده ایم، عمل به مسئولیت های اجتماعی است که وظیفه تک تک ماست. امید می رود بیش از پیش به مسئولیت های اجتماعی عمل کنیم، چرا که اگر در شرایط خاص کشور به صورت جمعی تدبیری نیندیشیم، شکست خواهیم خورد.

در بخش دیگری از نشست، مریم سراج احمدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: سال گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی جلسه ای را با اعضای شورا تدراک دیدند تا فرصت هایی که طرفین می توانند برای همکاری بیشتر داشته باشند، شناسایی شود؛ اما عملا از این فرصت استفاده ای نشد و نتیجه ای به دنبال داشت که امید داریم این فرصت بار دیگر احیا شود.

وی افزود: اعضای اتاق بازرگانی و فعالین اقتصادی در کنار تمامی بخش های دولتی حضور داشتند چنان که بخش خصوصی در بحث مهار و کنترل کرونا ورود جدی داشته است. در حال حاضر در بحث مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی مسلما باید از پتانسیل شهرداری و فعالین اقتصادی به خوبی استفاده کرد، فرصتی که شاید در بقیه کلانشهرهای کشور وجود نداشته باشد.

ضرورت توجه به سرمایه گذاران بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

در بخش دیگری از نشست، محمد حسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: مدیریت شهری عنوان می کند که مشهد بهترین شهر برای فعالین بخش خصوصی است. این در حالی است که بسیاری از فعالان اقتصادی، سرمایه خود را به شهرهای دیگر برده اند یا در حال خروج از مشهد و این استان هستند.

روشنک افزود: در پروژه های پیرامون حرم مطهر رضوی ۲۵ سال قبل طرحی توسط شهرداری مشهد با وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که براساس آن، طی ۱۰ سال می‌بایست اطراف حرم ساخته می شد. این در حالی است که ۵۰ درصد این تعهدات پس از ۲۵ سال هنوز محقق نشده است. ۳۵۰ سرمایه گذار در مدت ۲۵ سال در بافت پیرامونی حرم سرمایه گذاری کرده اند اما ۹۰ درصد این سرمایه گذاران نتوانسته اند سند ملک و پروانه شان را دریافت نمایند. انتظار مردم از شورای شهر آن است که ملاحظات را کنار بگذارند و از سرمایه گذاران این منطقه دفاع کنند.

محسن خندان دل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق بازرگانی مشهد نیز تصریح کرد: خدمات فنی، مهندسی و عمران حوزه مرتبطی است با حوزه شهری و شهرداری. امیدواریم خروجی این جلسه در حوزه مسئولیت های اجتماعی و شهری مفید باشد و بتوانیم نقش موثرتری را در حوزه مدیریت شهری ایفا کنیم. کمیسیون خدمات فنی و مهندسی می تواند نقش عمده ای در مدیریت شهری داشته باشد. حال اگر حوزه شورای شهر به این باور برسد که اتاق بازرگانی می تواند به مدیریت شهری یاری برساند و ما را در کنار خود بداند، متقابلا ما نیز از توان و انرژی شورای شهر برای گسترش حوزه بخش خصوصی کمال بهره را خواهیم برد.

ضرورت پیگیری تخصیص درصدی از حقوق دولتی معادن به استان

در بخش دیگری از نشست، احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: حاشیه نشینی در شهر مشهد یک معضل بسیار بزرگ است، بخش معدن می تواند قسمتی از این مشکل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم حل کند. فعالیت های معدنی عمدتا در بیابان ها و مناطق دور افتاده انجام می گیرد و هر معدنی که آغاز به کار می کند چندین نفر در آن جا مشغول به فعالیت می شوند. این اشتغالزایی سبب می شود از مهاجرت روستا به شهر مشهد جلوگیری شود علاوه بر این در شهرهای معدنی مانند بردسکن و خواف با کاهش آسیب های اجتماعی مواجه هستیم. این در حالی است که جمعیت این شهرستان ها افزایش یافته اما آمار جرائم کاهشی بوده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه بوروکراسی سازمان ها به شدت دست و پاگیر است و معدن داران را از ادامه مسیر بازمی دارد. به گونه ای که بسیاری از معدن داران بی انگیزه شده اند. این معضل قطعا به حاشیه نشینی دامن می زند، چرا که روستاییان با کاهش زمین و آب در روستاها مواجه هستند.

صفار طبسی افزود: دستگاه های مربوطه تا سقف ممکن از معدن داران عوارض دریافت می کنند. از آن سهم باید مبلغی به منابع طبیعی استان تخصیص پیدا کند که این مبلغ تخصیص پیدا نمی کند. حال از سازمان مدیریت، استانداری و کمیسیون مسئولیت های اجتماعی تقاضا داریم صندوقی برای قسمتی از این منابع در نظر گرفته شود که به مرکز انتقال داده نشود، چرا که در غیر این صورت سهمی به استان تخصیص پیدا نمی کند.

اخذ عوارض توسط شهرداری باید در سطح شهر نمود عینی داشته باشد

در بخش دیگری از نشست، احمد اثنی عشری، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق مشهد عنوان کرد: اخذ مالیات توسط دارایی و اخذ عوارض توسط شهرداری باید به گونه ای باشد که نمود عینی در سطح شهر داشته و فعال اقتصادی از پرداخت این عوارض، حس خوبی داشته باشد.

در ادامه، کاووسی، عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: شهرداری در دوره قبل برنامه جامعی تدوین و تصویب کرد که آثار مربوط به فرهنگ و اجتماع در تمامی این برنامه ملموس است و اگر اجرای این برنامه را از شهرداری و برنامه های مکمل دیگری را که شرکت های تولیدی در دست اقدام دارند، مطالبه کنیم، بسیاری از شاخص های اجتماعی و فرهنگی ارتقا خواهند یافت.

لزوم انجام کار مطالعاتی در حوزه مسئولیت های اجتماعی

در بخش دیگری از نشست، محمود پژوم، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای تصریح کرد: مجمع خیرین آموزش های فنی و حرفه ای در سال ۱۳۹۷ با هدف مهارت آموزی آغاز به کار کرد.

وی یادآور شد: ما معتقدیم استعمار نه قبل از انقلاب بلکه برای دهه های اخیر در بحث مهارت آموزی مواردی را به ما دیکته کرده است. امروز ۸۰ درصد جوانان مقطع متوسطه آلمان در هنرستان ها و ۲۰ درصد در سایر رشته ها تحصیل می کنند. این در حالی است که عکس این مساله در کشور ما صدق می کند.

پژوم خاطرنشان کرد: بر همین اساس تقاضا داریم که کمیسیون اتاق، کار مطالعاتی در این حوزه انجام دهد.

در ادامه، آذر کیانی نژاد، رئیس هیات مدیره کانون زنان بازرگان خراسان رضوی عنوان کرد: کانون زنان بازرگان به صورت ویژه به بحث توانمندی زنان بازرگان به خصوص در مناطق حاشیه شهر می پردازد. در این خصوص برنامه ای تهیه و تقدیم خانم سلیمی، عضو شورای شهر مشهد شده است با هدف این که چطور می توانیم توانمندسازی اقتصاد بانوان شهر را با استفاده از کانون زنان بازرگان ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: این طرح در سطح شورای شهر نیز مطرح و تبیین شد که چگونه می توان از پتانسیل زنان بازرگان برای توانمندسازی زنان استفاده کرد. این طرح جامع است از این رو مقرر گردید جلساتی در این رابطه با مدیریت شهری برگزار شود که بدین ترتیب بحث توانمندسازی زنان را تحت نظارت شهرداری مشهد دنبال کنیم. لذا با توجه به اینکه طرح مذکور توسط معاونت اقتصادی در حال پیگیری است، امید می رود بستر برای اجرایی شدن این طرح توسط شورا مهیا گردد.

افزایش نگران کننده آمار کودکان بدسرپرست و بی سرپرست در خراسان رضوی

در ادامه، فرشته سلجوقی، مدیرعامل شبکه هماهنگی مراکز غیرانتفاعی شبه‌خانواده خراسان‌رضوی عنوان کرد: در کشور با پدیده ای تحت عنوان کودک خیابانی، بدسرپرست و بی سرپرست رو به رو هستیم که از تعداد ۴۵۰ مرکز شبه خانواده در کل کشور، بیش از یک چهارم این مراکز در خراسان رضوی است. حال باید در این رابطه پژوهشی انجام شود که چرا تعداد کودکان بدسرپرست در خراسان رضوی زیاد است. مایه خرسندی است که در استان خراسان رضوی، انسان های مسئولیت پذیری تحت عنوان خیّر وجود دارند که به وظیفه انسانی خود عمل می کنند؛ اما به نظر می رسد بعد دیگری که از آن غافل هستیم افزایش روز افزون این کودکان در استان و ماندگاری آنان در مراکز شبه خانواده است، چرا که این بچه ها از سن ۱۸ سال به بعد نباید در این مراکز حضور داشته باشند اما متاسفانه با رویکرد فعلی پسران و دختران بدسرپرست در این مراکز رسوب می کنند و نمی توانند زندگی مستقلی را جدا از کانون ها داشته باشند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه یکی از وظایف کمیسیون مسئولیت های اجتماعی، وظایف متقابل شهروندان نسبت به کودکان است، باید عنوان کرد که یک سوم از مجاورین و زائران مشهد مقدس، کودک هستند و ما در پایتخت معنوی جهان اسلام، چه امتیاز خاصی برای این قشر در نظر گرفته ایم؟ پیرامون شهر دوستدار کودک با شورای پنجم تفاهم نامه ای منعقد شد حال اگر به آن تعهدات عمل شود، در زمینه حقوق کودک، حرف برای گفتن خواهیم داشت.

در ادامه، مجید حیدری، پژوهشگر اجتماعی و جامعه شناس تصریح کرد: در جامعه شناسی مسائل اجتماعی، متخصصان معتقدند که این مسائل به شرطی حل می شوند که اجتماعی شوند. اجتماعی شدن بدان معناست که حمایت افکار عمومی و جامعه برای حل این مساله وجود داشته باشد. کنترل و مهار کرونا نمونه موفقی در جامعه است. زمانی که حمایت اجتماعی جامعه برای کنترل و مهار کرونا آغاز شد، به تدریج توفیق در این زمینه حاصل کردیم. اجتماعی کردن مساله به نوعی خود تخصص و مهارت است که نیاز دارد این مسائل بیان و تجربه های موفق آن به اشتراک گذاشته شود.

ضرورت تدبیراندیشی شورای شهر در موضوع گردشگری

در بخش دیگری از نشست، سعید ولی زاده، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تصریح کرد: بیش از ۵۰۰ آژانس مسافرتی در شهر مشهد برای خدمات رسانی به زائران وجود دارد از این رو از شورای شهر تقاضا داریم پیرامون مبحث گردشگری تدبیری بیاندیشند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. با توجه به وجود بارگاه حضرت رضا (ع) که اهمیت زیادی در حوزه گردشگری دارد، امید می رود بتوانیم خدمات بهتری را به زائران ارائه کنیم.

در ادامه، رضا احدیان، رئیس انجمن توسعه، سرمایه گذاری و عمران خراسان رضوی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی در بستر اشتغال خلاصه می شود و مابقی سخنان شعاری بیش نیست. عملکرد شورای شهر و شهرداری باید طی دهه های اخیر آسیب شناسی شود تا عارضه ها به نحو چشمگیری کاهش پیدا کند.

در بخش دیگری از نشست، علیرضا کیوانی، مدیر شعبه انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران در استان با بیان اینکه استاندارد مسئولیت های اجتماعی باید تعریف شود، تصریح کرد: متاسفانه اقدامات انجام گرفته در استان قائم به فرد است از این رو باید سیستمی طراحی شود که اقدامات و برنامه ها قائم به فرد نبوده و تداوم پیدا کند. باید تعریف مشخصی برای مسئولیت های اجتماعی به وجود بیاید و برنامه ای بلندمدت برای ایفای مسئولیت های اجتماعی تدوین شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه با تغییر شورای شهر و شهرداری، تمامی شورای محلات شهر به کانونی تشریفاتی تبدیل شدند و فعالیت هایشان متوقف شد، اظهار کرد: همچنین توصیه می شود که خیریه ها در سطح شهر مشهد تحت عنوان انجمن فعالیت نمایند و به صورت جزیره ای عمل نکنند.

لزوم هزینه کرد بخشی از عوارض دولتی در حوزه مسئولیت های اجتماعی

در ادامه، حمید طالبی، عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: مگر در حوزه های فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز تبصره هایی برای اخذ درصدی به منظور رفع مسائل اجتماعی لحاظ نشده است، چرا خیریه ها برای اخذ این مبالغ از این دستگاه ها مطالبه گری نمی کنند؟ متاسفانه علی رغم این که دستگاه های دولتی عوارض بسیار سنگینی از صنایع دریافت می کنند اما حاضر نیستند مبلغی از این عوارض را صرف مسئولیت های اجتماعی کنند.

در بخش دیگری از نشست، امید احمدیان، عضو کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: بنده فکر می کنم که باید در حوزه صنعت ساختمان عارضه یابی صورت بگیرد و پروانه در بازه زمانی کوتاه تری ارائه گردد متاسفانه این دوره به طور میانگین ۸ ماه الی ۱ سال به طول می انجامد این فرآیند باید بازبینی شود؛ چرا که موجب عقب نشینی سرمایه گذاران خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ترافیک شهری معضل بزرگی برای کلانشهر مشهد است که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود. همچنین بحث حاشیه نشینی شهر مشهد را می توان با احیای فضای ورزشی و توانمندسازی نسل جوان تخفیف داد ما باید به دنبال آن باشیم که جوانان از فضای ورزشی به نحو احسن استفاده کنند. از این رو، شهرداری باید شرایطی را مهیا کند که جوانان و مردم بتوانند از این فضاها به نحو مطلوبی بهره ببرند. شهرداری فضاهایی دارد که می تواند این امکانات را در اختیار انجمن های ادبی و تیم های ورزشی قرار دهد.

اشتغالزایی، بزرگترین مسئولیت اجتماعی است

در بخش پایانی این نشست، حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد پس از استماع سخنان و نظرات اعضای کمیسیون‌های اتاق استان عنوان کرد: اشتغالزایی بزرگترین مسئولیت اجتماعی است. از این رو باید اقتصاد را در مسیر صحیح هدایت کنیم. مسلم است تا زمانی که مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی باشد، آسیب های اجتماعی وجود خواهند داشت.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: علی رغم تلاش و پیگیری های فراوان برای حل مشکلات، متاسفانه آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و… در حال افزایش است و بالتبع آن نیز، زنان سرپرست خانوار افزایش یافتند. همه ما باید کمک کنیم تا مشکلات اقتصادی کاهش پیدا کند و نباید در این مسیر راه را اشتباه رفت.

وی افزود: در حال حاضر، ایجاد اشتغال بالاترین معروف است و ثوابی بالاتر از اشتغالزایی وجود ندارد. در هر سازمانی یکسری معایب و نواقصی وجود دارد که باید پاسخگوی این معایب بود. شورای شهر به دنبال سرعت بخشیدن به پروژه های مترو و گسترش آن است اما هر کیلومتر آن ۱۳۰۰ الی ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه می طلبد و با روش فعلی، افتتاح خط ۳، ۲۰ سال دیگر نیز به اتمام نمی رسد.

موحدیان با بیان اینکه اولویت های شورای شهر ششم باید به طور دقیق تبیین شود، خاطرنشان کرد: شورای شهر ششم طرح فعلی بافت پیرامونی حرم مطهر را مطرح نکرده است شاهد این مدعا آن است که بیشترین ضرر در این حوزه متوجه مدیریت شهری است. در واقع این مساله در حیطه اختیارات شهرداری نیست.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی اقدام ارزنده ای است که باید دنبال شود، افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی حاضرند در حوزه مسئولیت های اجتماعی ورود کنند اما شرایط اقتصادی به آنان اجازه این کار را نمی دهد. تحریم ها به شدت بر اقتصاد ایران اثر گذاشته است و این که عده ای مدعی هستند تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ۲۰ الی ۲۵ درصد بوده است، کذب است. این مساله بر فعالیت شرکت ها، کارخانه ها و بالتبع آن مسئولیت های اجتماعی اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در زمان کمبود و کسری بودجه، اعتبارهای فرهنگی و محیط زیستی را کاهش می دهد، یادآور شد: درآمد شهرداری مشخص است به طوری که شهرداری در سال جاری نسبت به سال گذشته یک سوم پروانه صادر کرده است. لذا شهرداری نیز دارای اعتبار چندانی برای هزینه کرد در حوزه مسئولیتهای اجتماعی نیست. با این حال باید با مشارکت یکدیگر در این حوزه گام برداریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.