×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
مشکلات دوغارون، ناشی از نبود مدیریت واحد مرزی است

به گزارش توس اکو و به نقل از انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی استان، جواد جعفری، مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات خراسان رضوی در نشستی با اعضای هیئت مدیره این انجمن گفت: در تمام دنیا مدیریت مرزها با گمرک است و گمرک حرف نهایی را در تصمیمات مرزی می‌زند؛ اما در کشور ما اینگونه نیست .

جعفری با بیان اینکه با رویکردی که در دوغارون اتخاذ گردید، روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون از این مرز خارج می شود، ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد افزایش ظرفیت در این زمینه باشیم.

وی افزود: از جمله تصمیمات ما برای دوغارون این است که بتوانیم ظرف یک ماه آینده، در بحث ورود و خروج مرز دوغارون روان سازی بیشتری ترتیب دهیم. همچنین امیدواریم دستگاه ایکس‌ری منطقه ویژه دوغارون به زودی راه اندازی شود تا ورود کامیون های خالی افغانستانی را سرعت ببخشیم.

ناظر گمرکات خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در بحث توقیف ناوگان افغانستانی ورود موقت شده نیز موضوع این است که این کامیونها بعد از گمرک توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر توقیف می شوند و در این صورت حل مسئله کمی مشکل می شود؛ با این حال، ما در حال پیگیری این امر هستیم تا بتوانیم در موضوع کامیون های ضبط شده، رفع تعهد شرکتها را رقم بزنیم. همچنین پیگیر برگزاری جلسه ای بین انجمن حمل و نقل بین المللی استان با معاونت حقوقی گمرک هستیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات این چنینی را حل نماییم .

احتمال افزایش سقف ورود و خروج کامیون‌ها در مرز ترکمنستان به ۵۰۰ دستگاه

جعفری در ادامه، به نتیجه سفر هیئت ترکمنستانی به لطف آباد و همچنین بازدید هیئت ایرانی از گمرک ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در نتیجه آن نشست مقرر گردید امکان تبادل اسناد الکترونیکی بین گمرک ایران و ترکمنستان ایجاد شود و همچنین، سقف ورود و خروج کامیون ها برای رفت و برگشت به ۵۰۰ دستگاه در روز افزایش یابد.

وی به بازگشایی بازارچه باجگیران و لطف آباد اشاره و خاطر نشان کرد: از طرف ترکمنستانی در خواست کردیم هر دوماه جلساتی بین استان های مرزی ترکمنستان و خراسان برگزار شود تا بتوانیم در بهبود اوضاع سرعت ببخشیم .

ناظر گمرکات خراسان رضوی با بیان اینکه تمرکز ما بر روی مرز سرخس است تا بتوانیم تحول قابل توجهی در این مرز انجام دهیم، تصریح کرد: مرز سرخس نیازمند تقویت زیرساختهاست و این نوید را میدهم که طی چند ماه آینده تغییرات محسوسی در آن نقطه ایجاد شود. معتقدیم مرز سرخس پاشنه آشیل گمرک در استان خراسان است و باید از فرصت پیش آمده برای تغییرات استفاده نماییم. برای مرز سرخس تصمیماتی و برنامه هایی در نظر داریم که باعث روانی ترانزیت خواهد شد.

 

گمرک به دنبال روان سازی امور است

وی تاکید کرد: گمرک به دنبال سیاست های محدود کننده نیست، سیاست گمرک روان سازی است تا از پتانسیل های موجود استفاده حداکثری نماییم. در خصوص ترکمنستان نیز، اگر موضوع ورود کامیون های ایرانی به ترکمنستان حل و فصل شود، بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد. ضمن اینکه بایستی برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در مرز سرخس تلاش کنیم.

ناظر گمرکات استان، یکی از دلایل توقف کامیونها در مرز لطف آباد را کمبود نیرو دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسئله با جابه‌جایی‌ نیروها در مرز حل شود.

 

درخواست موافقت با صدور پروانه تردد دوم کشنده‌های ایرانی در مرز سرخس

در بخشی از این نشست، اعضای هیئت مدیره انجمن حمل و نقل بین المللی استان از بخشنامه اخیر گمرک سرخس مبنی بر پذیرش تنها یک پروانه تردد برای کشنده‌های ایرانی انتقاد کردند. به گفته آنها، ترکمنستان اجازه ورود ناوگان ایرانی به خاک خود را نمی دهد و تنها بخش بار کامیون‌ها (گاری) را با اتصال به کشنده‌های خود به خاک ترکمنستان وارد می‌کند تا بار را خالی کند که این امر حدود چند روز به طول می انجامد. در گذشته موافقت شده بود در مدتی که گاری کشنده برای تخلیه وارد ترکمنستان شده، کشنده ایرانی با پروانه تردد دوم، گاری دیگری را حمل کند تا هزینه توقف به آن تعلق نگیرد؛ ولی در بخشنامه اخیر، به این موضوع اشاره شده که تنها یک پروانه برای هر کشنده صادر گردد.

جعفری در پاسخ به این درخواست گفت: با کلیت موضوع صدور پروانه دوم برای کشنده‌ها موافقم؛ باید از این فرصت استفاده کنیم تا کشنده ها دوباره وارد چرخه حمل ونقل شوند و در صورت لزوم، دستور لازم را در این زمینه صادر خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.