×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
لزوم توجه به ظرفیت گردشگری در خراسان رضوی

 

مشهد بالغ بر ۲۴۰هتل دارد که از آن میان، ۱۵ هتل در رده کیفی پنج ستاره و مابقی در حد نازل تر فعالیت می کنند. علاوه بر این، ۳۵۰ هتل آپارتمان و ۳۸۵ مهمان پذیر هم پذیرای زائران مشهدالرضا (ع) هستند اما علی رغم فعالیت حدود هزار واحد اسکان مسافر، تصاویر ناراحت کننده از زائران امام مهربانی ها که در سرمای ایام پایانی سال گذشته، ناچار به چادرزدن در کنار خیابان یا خوابیدن داخل خودروها بودند، هرگز از ذهن مجاوران مهمان نواز امام رضا (ع) پاک نمی شود. با این حال، بخش عمده زائران دهه آخر صفر، از اسکان شایسته و پذیرایی کریمانه در این پیک زیارتی اعلام رضایت کردند؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری، آن را ناشی از بسیج سراسری مردم مشهد و به میدان آمدن همه امکانات مدیریت شهری می دانند. اشاره به این مسائل و بررسی وضعیت صنف هتلداران مشهد، محور سخنان یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، و محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی، بود که در حاشیه تور بازدید خبرنگاران از زیرساخت های پذیرایی از زائر و هتلداری در مشهد، نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کردند.

به گزارش توس اکو، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این نشست تصریح کرد: با توجه به بنیه اقتصادی فعلی مردم، رویکرد اصلی حوزه گردشگری باید توسعه کثرت و تنوع واحدهای اقامتی باشد و تدبیری اندیشیده شود که همه بتوانند در سفر به مشهد، سرپناهی برای خود پیدا کنند؛ از سرمایه داران بزرگ که در هتل های چندستاره اسکان پیدا می کنند تا محروم ترین زائران که فقط به عشق زیارت امام هشتم(ع) به مشهدالرضا می آیند. وی افزود: بر همین اساس، حدود ۷۰۰هزار نفر ظرفیت اسکان جدید فقط برای زائران دهه آخر صفر ایجاد شد که بخش شایان توجهی از آن مربوط به مسافرخانه ها و هتل های متوسطی بود که با حق اقامت معقول برای پذیرایی از زوار اقدام می کردند.
یوسف بیدخوری یادآور شد: امروزه مراکز اسکان و اقامت زائران در مشهدالرضا از نظر تعداد واحدها به حد کفایت رسیده است و ازاین پس، باید برای افزایش تخت و ارتقای سطح خدمات و کیفیت این مراکز برنامه ریزی کرد. وی گفت: برای نخستین بار، تور آشناسازی سرمایه گذاران ایرانی و خارجی با ظرفیت های گردشگری و هتلداری برگزار شد و مدعوین پس از بازدید از برخی جاذبه های گردشگری با فرصت های موجود آشنا شدند. جلب سرمایه گذاری های غیردولتی، مهم ترین راه برای احیای صنعت هتلداری و البته رونق گردشگری زیارت در مشهدالرضاست و این راهبرد به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

 

مادر شاهیان رئیس جامعه هتلداران خراسان‌رضوی نیز گفت: امسال در آستانه دهه آخر صفر برای افزایش هرچه بهتر کیفیت خدمت رسانی به زائران کنترل نرخ نامه‌ها وسایر اقدامات نظراتی با تمرکز ببشتری انجام شد از جمله اقدامات حذف نرخ شناور در واحد‌های اقامتی در زمان پیک و غیر پیک بودتشکیل تیم ویژه بازرسی برای رسیدگی به شکایت و ایجاد ۴پایگاه نظارتی در اطراف حرم باعث شد تخلفات در سطح هتل‌ها و هتل آپارتمان به صفر برسد و رضایت زایر را به همراه داشته باشد.

او افزود: نرخ هتل برمبنای کیفیت خدماتی که به مهمان ارائه میدهد باید تعیین شود مسلما هتل پنج ستاره هزینه جاری وثابتش بیشتر از سایر هتل هاست و بر همین مبنا بابد نرخ محاسبه شود. اما این نکته حائز اهمیت است به دلیل رقابتی بودن این صنعت در استان نرخ هتل‌های مشهد در مقایسه با یایر شهر‌های کسور متعادلتر و مناسب‌تر است.

رئیس جامعه هتلداران خراسان‌رضوی با بیان اینکه ما ۱۳۸هزار تخت در واحد‌های اقامتی داریم ادامه داد: اما در بعضی از ایام حجم ورودی زائر به پنج میلیون مهمی رسد و این درخور شان زائر امام رضا نیست که در چادر و یا حسینیه و مسجد اسکان کند.

مادر شاهیان بیان کرد: اگر ارگان‌هایی مرتبط نرخ عوارض و مالیات و هزینه‌های انرژی را برای جامعه هتلداری تسهیل کنند مسلما ورودسرمایه کذار به این عرصه بیشتر خواهد شد چراکه این ظرفیت در استان وجود دارد.

او تصریح کرد: ایجاد هتل اکنون صرفه اقتصادی ندارد و اگر کسی به این حوزه ورود میکند تنها عشق و علاقه است. هتلدار اگر سرمایه اشرا در بانک پس انداز کند و سود آن را بگیرد بیشتر برایش آورد مالی دارد پس باید از این صنعت حمایت شود و آن هم تنها با تسهیلاتی برای ورود سرمایه گذار به این حوزه است.

رئیس جامعه هتل داران با بیان اینکه باید مدت ماندگاری زائر را در مشهد افزایش دهیم تاکید کرد: متوسط ماندگاری زائر در مشهد تنها ۲روزاست که با توجه به ظرفیت‌های گردشگری مشهد و شهرستان‌های استان این ماندگاری را باید افزایش دهیم.

مادر شاهیان اظهار کرد: خانه مسافر‌ها که از نظر ایمنی و کیفیت پایین خدمات معضلی برای صنعت هتلداری شدند که نیازمند حمایت تمام دستگاه‌های مربوطه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.