×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرصت‌سوزی در بخش ترانزیت و تلاش رقبا برای سبقت‌گیری

«غلامحسین شافعی» در جمع اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، عنوان کرد: صنعت حمل و نقل و ترانزیت، امروز با عمده بخش‌های اقتصادی و حتی متن زندگی اجتماعی در پیوند است، چنانکه توقف حتی چندساعته این حوزه، چه در عرصه عمومی و چه در بخش اقتصادی، بحرانی جدی را برای تداوم فعالیت جامعه رقم می‌زند و بخش بزرگی از فعالیت‌ها را به تعطیلی می‌کشاند. با وجود این سطح از اهمیت، به نظر می‌رسد اولویتی که برای این بخش در عرصه سیاستگذاری کشورمان تعریف شده؛ تناسبی با پتانسیل‌های آن ندارد. روند مذکور باعث شده تا ایران در برنامه‌ریزی‌های آینده برای ترانزیت جهانی، سهمی کسب نکند و فرصت‌های این حوزه مستمرا از دست بروند.

وی به تفاهماتی اشاره کرد که اخیرا در سومین مجمع ارتباطات زیرساختی چین و ترکیه در استانبول حاصل آمده و توضیح داد: در این گفت‌وگوها موضوع ادغام بهتر کریدور میانی یا ترنس‌کاسپین در پروژه راه ابریشم چین مطرح شده است. ترکیه تلاش‌های متعددی را برای تقویت کریدور فراخزر جهت انتقال کالا میان شرق و غرب صورت داده است. این کریدور با کریدور چین-آسیای-مرکزی-غرب‌آسیا که از ایران عبور می‌کند، در رقابت قرار می‌گیرد. تلاش و صرف هزینه‌های مضاعف از سوی رقبا برای قرار گرفتن در کانون‌های ترانزیتی در حالی پیگیری می‌شود که ایران با وجود همه مزیت‌ها در این بخش، به غفلت جدی دچار است.

وی اضافه کرد: همزمان چندی پیش در سفر رئیس جمهوری چین به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز مباحثی در خصوص مسیر ترانزیتی و حمل و نقل ترکیبی برای تعامل تجاری با این کشورها مطرح شد که باز هم جای ایران در امتداد مسیر مذکور خالی بود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، از پیگیری‌های مستمر مشکلات بخش حمل و نقل تجاری در کمیسیون تخصصی مربوطه در اتاق مشهد و انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تقدیر کرد و تلاش‌های انجام گرفته را یک مطالبه‌گری مستمر توصیف نمود و متذکر شد: سال‌هاست که بعضی مشکلات، مستمر و مکرر در جلسات مختلف با مقامات دولتی مطرح و پیگیری می‌شود اما شاهدیم که لیست این مسائل بعضا کهنه، همچنان بلند و بالاست و با وجود وعده‌های مطرح شده، چاره درستی برای آن اندیشیده نمی‌شود. یکی از این نمونه‌ها در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است که گره‌های آن با وجود پیگیری‌های مکرر، همچنان به قوت خود باقی است.

شافعی از تغییرات در نظم جهانی و تعاملات این بخش سخن به میان آورد و خاطر نشان کرد: بروز بعضی اتفاقات، تغییراتی را در مسیرهای ترانزیتی، نیاز بازارهای هدف و … رقم می‌زند که جنگ روسیه و اوکراین از این شمار هستند. در این بازه، با توجه به تغییر مسیر ناوگان‌های حمل و نقل جاده‌ای، فرصت‌هایی برای ما فراهم آمده اما مغتنم شمرده نشده است. از یک سو، اگر همین حالا نیز بند از پای تعاملات اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان گشوده شود و با یک استقبال بالا مواجه شویم، آیا زیرساخت‌های ما توان آن را دارند تا این حجم فرصت را بر شانه بکشند و به مقصد برسانند؟

وی از ضرورت قاعده‌گذاری در بخش حمل و نقل و ترانزیت سخن گفت و تاکید کرد: با اصلاحات در اصطلاح وصله پینه‌ای، نمی‌توان مشکلات موجود را از میان برداشت. اقتصاد ما به مثابه آن دیواری است که بنیانش تضعیف شده اما جای چاره‌جویی و تعمیرات اساسی، رنگی بر چهره آن می‌زنند و سیمایش را قابل تحمل می‌سازند. این رویه غلط ما را با حجم بزرگی از مشکلات مواجه می سازد.

شافعی، ضعف جدی در زیرساخت‌های ریلی را نیز یادآور و متذکر شد: اگر پتانسیل‌لازم در این حوزه فراهم بود، امروز بخش بزرگی از هزینه‌های کشور در بخش‌های مختلف مهار می‌گردید.

وی در پایان با یادآوری این نکته که در شرایط موجود «زبان گویا» پُرشمار است و گوش شنوا اندک، خاطر نشان کرد: با وجود همه دشواری‌های موجود، باور داریم که زبان در مطالبه‌گری نباید اَلکن باشد و مسیر پیگیری صریح و مستمر مشکلات باید تداوم پیدا کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.