×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
ضرورت حمایت دولت برای توسعه اکتشاف معادن

به گزارش توس اکو به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، محمدباقر درّی افزود: تهیه نقشه و کارهای اکتشافی هزینه زیادی لازم دارد و درنتیجه این عوامل باعث شده که میزان گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری و اشتغال کاهش پیدا کند.

وی با بیان این‌که قیمت حفاری و آنالیز افزایش یافته، تصریح کرد: اگر بخواهیم موجب رونق معدنکاری شویم باید سعی کنیم بسیاری از مسائلی که موجب افزایش هزینه می‌شود را کاهش دهیم.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر فعالیت معدنکاری گفت: با توجه به افزایش قیمت دلار، قیمت مواد معدنی هم بالا رفته است و در این شرایط انتظار مقرون به صرفه شدن صادرات مواد معدنی مطرح می باشد اما متاسفانه در صادرات هم موفق نبوده‌ایم که این مساله به تحریم‌ها و مسائل سیاسی در کشور برمی‌گردد.
وی با اشاره به اینکه دولت باید برای توسعه اکتشاف ورود کند، ادامه داد: ازآنجا که برخی هزینه‌ها را بخش خصوصی تقبل نمی‌کند در نتیجه دولت باید هزینه‌های اصلی را پرداخت کند و در این بین باید اکتشاف سطح‌الارضی را به تحت‌الارضی تغییر دهیم.
درّی با بیان این‌که برخی مواقع ماده معدنی پیدا می‌شود که بازار مناسبی ندارد، در نتیجه تنها هزینه زیادی صرف شده که هیچ صرفه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس باز هم دولت باید ورود کرده و شرایط و بازار مناسب را پیدا کند ؛ در حقیقت باید گفت فروش ماده معدنی به سیاست دولت بستگی دارد.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره این پرسش که آینده معدن کاری را به چه صورت می‌بینید، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که میان معاونت امور معادن و صنایع معدنی، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور صورت گرفته امیدواریم که وضعیت بهتر شود.
وی با اشاره به لزوم حمایت دولت از بهره‌برداران گفت: باید دولت از مکتشفان و بهره‌برداران حمایت کند زیرا امروز سدهای مختلف از جمله محیط‌زیست به چشم می‌خورد.
درّی تصریح کرد: معدنکار کیلومتر‌ها کار می‌کند اما به سادگی سازمان‌هایی مانع فعالیت آن می‌شوند و متاسفانه امروز تعامل خوبی بین منابع طبیعی و حوزه معدن وجود ندارد که باید این روند اصلاح شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.