×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
شناسایی و خنثی سازی بیش از ۲۰۰ هزار حمله سایبری به شهرداری مشهد در شش ماه گذشته

به گزارش توس اکو، “مهدی بدیع فرخد” در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان “روایت شهر” با تشریح عملکرد سازمان فاوا افزود: تصویربرداری بیش از ۵هزار هکتار از حریم شهر با کمک پهپاد، بهنگام سازی نقشه ۵۰۰-۱کل شهر، بهنگام سازی ۲۷۰ لایه اطلاعاتی این نقشه،تهیه مدل سه‌بعدی شهر مشهد برای اولین بار و برداشت عکس‌های هوایی کاملاً قائم و با وضوح بسیار بالا، تهیه نقشه ۲۰۰۰-۱ حریم شهر مشهد به وسعت ۸۶ هزار هکتار برای اولین بار ازجمله فعالیت‌ها در حوزه شهرسازی است تا به این وسیله بزرگ‌ترین خلأ اطلاعاتی درانجام طرح‌های حریم شهرمرتفع شود.

بدیع‌فرخد تصریح کرد: همچنین دراین حوزه دقیق‌ترین و بروزترین بانک اطلاعات مکانی برای باغ ویلاهای حریم شهر با لایه‌های اطلاعاتی مختلف تهیه شد ودرکنار آن نیز نقشه کمربند سبز مشهد با ۴۸ لایه اطلاعاتی و شهرک‌های صنعتی مستقر در حریم شهر با ۴۳ لایه اطلاعاتی ترسیم‌شده است.

وی با اشاره به پایش ساخت‌وساز در حریم مشهد با استفاده از پهپاد و هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: استفاده از پهباد که اکنون برای رصد حدود پنج هزار هکتار از اراضی حریم شهر به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود موجب کاهش قابل‌توجه در هزینه‌های نظارت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و تخلفات شده و سرعت شناسایی را افزایش داده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین بهره‌گیری از پهباد پایش تغییرات در بخش‌هایی از محدوده که امکان تردد فیزیکی در آن وجود ندارد، نظیر محدوده‌هایی که راه دسترسی ندارند را امکان‌پذیر کرده است.

بدیع‌فرخد به امکان کنترل فضای عمومی املاک و رصد تغییرات و ایجاد آرشیو دقیق از تغییرات ومستندنگاری با استفاده از تصویربرداری هوایی توسط پهباد اشاره و خاطرنشان کرد: تهیه نقشه پیمان‌های خدمات شهری نیز سبب تدقیق مساحت رفت‌وروب جهت استفاده در دفترچه پیمان شده است.

وی در ادامه به سامانه جامع اطلاعات نیز اشاره کرد و گفت: سامانه جامع اطلاعات مکانی شامل ۹۰۰ لایه اطلاعاتی با بیش از ۲۰ سرویس مکانی است که شاخص‌های ارزیابی عملکرد مناطق در websdi.mashhad.ir بارگذاری شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد افزود: برای بهره‌برداری پژوهشگران و دانشجویان سامانه ارائه اطلاعات مکانی دسته‌بندی‌شده و لایه‌های اطلاعاتی در قالب نقشه، گزارش و عکس امکان دانلود رایگان را دارد.

بدیع‌فرخد اضافه کرد: هم‌اکنون نقشه‌های مرزبندی مشهد، مناطق نواحی و محلات در Mapshop.mashhad.ir قابل‌مشاهده است.

وی همچنین به اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان فاوا در حوزه من کارت و پرداخت الکترونیک اشاره و اظهار کرد: در کنار پرداخت کرایه اتوبوس و قطار شهری، سرویس خرید بلیت تک‌سفره مترو راه‌اندازی و در حال حاضر سرویس خرید و پذیرش بلیت با من کارت در نمایشگاه بین‌المللی نیز امکان‌پذیر شده است .

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد به ظرفیت‌های ایجادشده در نرم‌افزار شهر من ازجمله نقشه همراه مشهد اشاره و اضافه کرد: با نقشه همراه مشهد امکان مشاهده زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، مسیریابی اتوبوس، ترافیک معابر فراهم‌شده است.همچنین نیازمندی‌های زائر مانند هتل‌های سطح شهر، اطلاع‌رسانی سنجش آلودگی هوا، نمایش ظرفیت خالی پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای، نمایش ایستگاه جمع‌آوری پسماند نیز دراین نقشه جانمایی شده است.

بدیع‌فرخد تصریح کرد: به دنبال این هستیم روش‌های مختلف شارژ و پرداخت الکترونیک را به کار بگیریم که دراین راستا اکنون صدور و توزیع زائر کارت در اتوبوس و قطار شهری و شارژ کارت شهروندی از طریق تلفن همراه باقابلیت NFC فراهم‌شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا طرح جامع پرداخت الکترونیک نیز تدوین‌شده است که برای اجرا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خصوص کمبود من کارت در باجه‌های فروش نیز گفت: پس از مصوبه شورای شهر برای تشویق شهروندان به استفاده از من کارت و افزایش پرداخت نقدی تقاضای من کارت به‌یک‌باره چهار برابر و مدت کوتاهی تهیه من کارت با مشکل روبرو شد اما بلافاصله با افزایش توزیع این مشکل برطرف شد.

بدیع‌فرخد با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده هر من کارت حدود ۶۰هزارتومان است نیز افزود: این در حالی است که من کارت در باجه‌ها روزانه و باقیمتی کمتر از بهای تمام‌شده توزیع می‌شود.

وی در خصوص کمبود محل‌های شارژ من کارت نیز اظهار کرد: من کارت‌ها از طریق دستگاه‌های خودکار شارژ، باجه‌های های شارژ و اپ موبایلی قابل شارژ شدن است.و هم‌اکنون هزارو پنجاه مرکز شارژ شامل باجه‌ها،دستگاه‌های هوشمند و عامل‌های فروش در نقاط مختلف شهر فعال هستند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در ارتباط با وابستگی سیستم من کارت به تهران نیز گفت: دراین زمینه هیچ وابستگی به فاوای شهرداری تهران نداریم و در اختلالی که چندی پیش ایجاد شد موضوع مرتبط با شبکه پرداخت بانکی بود که با پیگری های انجام‌شده امکان تداوم ارائه سرویس‌های شهرداری در شرایط بروز بحران احتمالی در مرکز داده اصلی شهرداری فراهم‌شده است.

بدیع‌فرخد در ادامه بابیان اینکه امکان انتقال سرویس‌های مخابراتی از طریق بستر فیبر نوری، سرویس‌های اینترنت و اینترانت ملی، شبکه ملی اطلاعات و شبکه APN اختصاصی شهرداری مشهد فراهم‌شده است اظهار کرد: با تلاش‌های انجام‌شده امکان مشارکت با سایر حوزه‌ها در ارائه سرویس‌های مخابراتی به بخش خصوصی نیز وجود دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده برای پیشگیری از حملات سایبری نیز خاطرنشان کرد: حملات سایبری به‌طور پیوسته انجام می‌شود،به‌طوری‌که در ۶ ماه اخیر بیش از ۲۰۰هزار حمله سایبری شناسایی‌شده اما حمله‌ای که سیستم را مختل کند نداشته‌ایم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد همچنین در ادامه با اشاره به اینکه شهر هوشمند ابتدایی‌ترین پیش‌نیاز زیرساخت مدیریت جامع و یکپارچه است و سبب می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند افزود: بر همین اساس به دنبال تأمین و ساخت دیتاسنتری بزرگ‌تر برای شهرداری هستیم.

بدیع‌فرخد در خصوص وجود برخی مشکلات در سامانه‌های شهرسازی نیز اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین و چالشی‌ترین سامانه‌ها در شهرداری مشهد، سامانه جامع شهرسازی به دلیل تعداد زیاد مراجعه است و این موضوع در کنار ابلاغ طرح‌های تفصیلی جدید نیازمن به‌روزرسانی دائمی شده است اما با همه این مسائل وضعیت سامانه جامع شهرسازی مشهد نسبت به شهرهای دیگر بهتر است.

وی در خصوص خاموش بودن تابلوهای الکترونیک شهر نیز اظهار کرد: برای افزایش ضریب امنیت، تابلوهای سطح شهر خاموش شده است اما ظرف ۱۰ روز آینده با تقویت سیستم مشکل برطرف خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نمایشگاه تاجیکستان نیز گفت: سفر و حضور در نمایشگاه تاجیکستان باهدف اقتصادی بود و حاصل آن تفاهم‌نامه و ارتباطات در حوزه عمران شد.اما در حوزه فناوری نیز تفاهم‌نامه‌ای با تاجیکستان انجام‌شده است که روند کار در حال پیگیری است.

بدیع‌فرخد در ادامه به افزایش داده‌های شهرداری مشهد و نیاز به ایجاد دیتاسنتر جدید اشاره و اظهار کرد: بر همین اساس ساخت دیتاسنتر با توجه به پیش‌بینی نیاز آتی در دستور کار قرارگرفته ،و زمین آن تهیه‌شده و در مرحله تائید پدافند غیرعامل است.

وی در خصوص زیباسازی و تجمیع دکل‌های مخابراتی نیز گفت: زیباسازی و تجمیع دکل‌های مخابراتی ابتکار مشهد بود،در حال حاضر ۱۳۵۰ سایت مخابراتی موجود روی ۱۱۰۰ دکل جانمایی شده است که از این تعداد۵۰ سایت زیباسازی شده است.

نامبرده افزود: دراین‌ارتباط برای اولین بار در کشور ۷ تیپ زیباسازی برای دکل‌های مخابراتی در شهر مشهد اجراشده است.

بدیع‌فرخد در ادامه از انعقاد قرارداد ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی برای توسعه فیبر نوری خبر داد و خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد در پروژه ملی FTTX (توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر بستر فیبر نوری ) مشارکت داشته و بدین‌وسیله سرویس‌های پرسرعت به منازل و کسب‌وکارهای نوپا در شهر مشهد ارائه‌شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا مکان موردنیاز برای نصب و استقرار کافه‌ای مخابراتی فیبر نوری در محدوده پایلوت توسط سازمان فراهم و مجوز بهره‌برداری از ظرفیت آزاد شبکه فیبر نوری شهرداری صادرشده است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.