×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برگزاری ۱۰۰ ویژه برنامه محوری در دهه آخر صفر

 

عبدالحمید طالبی صبح امروز، ۲۳ شهریور ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه آخر صفر آستان قدس که در بنیاد پژوهش‌های این آستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات تولیت آستان قدس زودتر از سال‌های گذشته ستاد مناسب‌های ویژه این نهاد آغاز به کار کرد. امسال با توجه به کاهش شیوع کرونا با حضور گسترده زائران روبه‌رو خواهیم شد و از همین رو لازم است برنامه‌های متنوع‌ و بیشتری داشته باشیم. در نتیجه جلسه‌ای با حضور نماینده ولی فقیه در استان، تولیت آستان قدس رضوی، شهردار مشهد، استاندار خراسان رضوی و دیگر مسئولان استان برگزار و تصمیمات خوبی برای میزبانی از زائران اتخاذ شد.

وی افزود: شعار دهه کرامت خدمت کریمانه و جهاد عالمانه بود. به جهت اینکه این شعار ذیل شعار اصلی همه خادم‌الرضاییم است، هنوز جای کار دارد. همین شعار را سرلوحه فعالیت‌های امسال قرار دادیم و یک منظومه فکری و مدل مفهمومی حاکم بر فعالیت‌ها و برنامه‌های مطابق با اصل زیارت برنامه‌ریزی شد؛ یعنی همه ما باید تلاش کنیم که امکان زیارتی متعالی، خوب و عارفانه برای زائران فراهم شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در این راستا شهرداری مشهد، معاونت فرهنگی و زیارت استانداری خراسان رضوی، سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف استان و دیگر دستگاه‌های فرهنگی برنامه‌های مناسبی تدارک دیده‌اند. با توجه به تعطیلات امسال تعداد زیادی زائر به مشهد خواهد آمد. همچنین معمولا زائران غیرایرانی که از پاکستان و افغانستان به زیارت اربعین رفته‌اند، پس از زیارت امام رضا(ع) به کشور خود باز می‌گردند.

وی در خصوص محتوای فرهنگی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد، بیان کرد: حدیثی از امام‌ رضا(ع) در قالب سبک زندگی رضوی به زائران هدیه خواهد شد تا بتوانند در زندگی خود از آن بهره گیرند. در این حدیث امام رضا(ع) می‌فرماید «عقل هیچ مسلمانی تا ۱۰ ویژگی نداشته باشد به کمال نمی‌رسد. این ۱۰ مورد این است که دیگران به او امید خیر داشته باشند و از بدی او در امان باشند؛ خیر اندک دیگران را نسبت به خویش بسیار بشمارد و نیکی بسیار خود را دست کم گیرد؛ از درخواست‌های دیگران خسته نشود؛ در طول زندگی از دانش‌طلبی خسته و ملول نشود؛ تهی‌دستی در راه خدا را از ثروتمندی دوست‌تر می‌دارد و خواری نزد خدا را از عزت نزد دشمنش محبوب‌تر و گمنامی را از شهرت بیشتر می‌پسندد و در نهایت هیچکس را نبیند، جز آنکه بگوید او از من بهتر و باتقواتر است».

طالبی ادامه داد: این حدیث با شعار خدمت کریمانه ما تناسب دارد. این ۱۰ ویژگی زندگی‌ مورد تایید اهل بیت(ع) را می‌سازد. به همین دلیل است که موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ۱۰ داستانک با محوریت این ۱۰ ویژگی تولید کرده و آن را به صورت چاپی و پوستر از طریق کیوآر کد در دسترس قرار داده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی می‌توان به برپایی موکب‌های فرهنگی در حرم مطهر رضوی اشاره کرد که این موکب‌ها در چهار محور کار خود را آغاز خواهند کرد. از آنجایی که دهه پایانی صفر با هفته دفاع مقدس همزمان شده هر موکب به یک شهید اختصاص داده شده است.

طالبی گفت: در نهایت قرار است ۳۰ موکب فرهنگی برپا شود که ۲۰ موکب را آستان قدس رضوی با استفاده از زیرمجموعه‌های فرهنگی خود برپا کرده است. هدف از برپایی این موکب‌ها تمرکز بر موضوع نهاد خانواده، کودکان و نوجوانان بوده است چرا که در این ایام خانواده‌ها نیز میهمان ما خواهند بود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: آنچه که به عنوان هدف و رسالت ماموریت‌مان در نظر گرفته‌ایم، اثربخشی زیارت از دور و نزدیک و ظهور و بروز آثار معرفتی در زائر با توجه به همان حدیث امام رضا(ع) است. مردم به آستان قدس اعتماد دارند و این اعتماد در پویش نذر آب برای رفع مشکل زائران اربعین بیشتر نیز شد. به همین دلیل از این ظرفیت می‌توان استفاده و مشکلات فرهنگی را حل کرد و راه‌حل‌هایی برای توسعه خدمات اجتماعی ارائه داد.

وی بیان کرد: همیشه تلاش ما در حمایت از تشکل‌های مردمی بوده و امسال نیز این حمایت‌ها افزایش پیدا کرده است. ما با راه‌اندازی قرارگاه‌های فرهنگی به حمایت از تشکل‌ها و موکب‌های مردمی پرداخته‌ایم و در راستای ارائه خدمات بهتر به آن‌ عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: توجه ویژه به مجاوران از دیگر ماموریت‌های ویژه ماست. در قالب حمایت از موکب‌های فرهنگی سطح شهر نیز با کمک شهرداری بسته‌های فرهنگی تولید شده که به مردم هدیه داده خواهد شد.

وی عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه ما میزبانی از زائرانی است که به هر صورتی به مشهد مشرف می‌شوند. بنیاد کرامت و خدام حرم به صورت خودجوش و با فعالیت‌های مردمی موکب‌هایی در طول راه برپا کرده‌اند. ما نیز در کنار آن در سازمان علمی فرهنگی روی مباحث فرهنگی متمرکز شده‌ایم.

طالبی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در قدیم، مردم شهر مشهد به مهمان دوستی و میزبانی از زائران معروف بودند، گفت: سعی شده است با کارهای فرهنگی و دروه‌هایی که برای اصناف برگزار کردیم روحیه هرچه بهتر میزبانی و خدمت به زائران را به شهر مشهد بازگردانیم.

وی یکی از اقدامات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این ایام را فراهم آوردن شرایط برپایی مواکب خدمت‌رسانی توسط علاقمندان غیر ایرانی دانست و گفت: شرایطی رفاهم شده تا برخی از کشورها در اطراف حرم موکب خدمت‌رسانی برپا کنند.

طالبی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی ۱۰۰ برنامه محوری در پنج نهاد اصلی شامل حرم مطهر رضوی، سازمان علمی فرهنگی، بنیاد کرامت، بنیاد بهره‌وری موقوفات و مرکز ارتباط و رسانه آستان قدس تدارک دیده شده، بیان کرد: قرارگاه فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی خدماتی مانند اعزام مبلغ، مداح و سخنران و تولید محتوای فرهنگی برای موکب‌های سطح شهر و موکب‌های میان راهی تا مسافتی مشخص و موکب‌های اطراف حرم مطهر ارائه خواهد داد.

وی افزود: برنامه‌هایی مانند برگزاری نشست‌های تخصصی در قم و مشهد، پویش کتاب سوگ رضوی، برگزاری هم‌اندیشی‌هایی با موضوع سیره سیاسی امام رضا(ع)، انتشار مجازی ۲ جلد کتاب به زبان اردو تحت عنوان اهل بیت(ع) در آموزه‌های اسلامی، تولید ویژه‌نامه معرفتی تحت عنوان «در جوار نور» با محوریت حدیث‌های امام رضا(ع) برخی دیگر از برنامه‌های این آستان در دهه پایانی صفر خواهد بود.

طالبی بیان کرد: از دیگر اقدامات نیز می‌توان به برگزاری دوره آموزش ملی با عنوان زیارت متعالی توسط دانشگاه رضوی، دوره آموزش ادب حضور و فرهنگ میزبانی توسط دانشگاه امام رضا(ع) به روزرسانی کتابخانه دیجیتال با موضوعات دهه آخر صفر اشاره کرد.

وی در خصوص برنامه‌های انتشارات به‌نشر برای این ایام اظهار کرد: پویش ملی کتابخوانی با محور ۱۰ عنوان کتاب رضوی، رونمایی از کتاب تک‌جلدی پیامبر(ص) نوشته سلیمانی و برگزاری نقد و بررسی کتاب ۳۶۶ با پیامبر اعظم(ع) از برنامه‌های به‌نشر است. به‌نشر همچنین مراسمی با همکاری معاونت تبلیغات در رواق کتاب برگزار خواهد کرد. در این ایام چهار نمایشگاه عرضه و فروش کتاب با عنوان دفاع مقدس، رحلت رسول اکرم(ص)، امام رضا(ع) و امام حسن(ع) برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در باره راه‌های ترویج فرهنگ میزبانی گفت: اولویت با اصنافی است که خدمات ارائه می‌کنند. برخورد با زائران شبکه گسترده‌ای دارد. مثلا در اولین قدم زائران با حمل و نقل شهری برخورد دارند. البته در این زمینه شهرداری برنامه‌های خوبی تدارک دیده است. همچنین ارائه یکسری آموزش‌ها برای خدمت به زائران در نظر گرفته شده که از صدا و سیما و شبکه‌های مجاری برای انتقال آن‌ استفاده کرده‌ایم.

طالبی در خصوص استقرار موکب‌های فرهنگی ثابت اظهار کرد: طراحی موکب‌های فرهنگی دائمی انجام شده اما برپایی ثابت آن‌ نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که در تلاشیم آن‌ را فراهم کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.