×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
سبد صادراتی خراسان‌ رضوی کاهش چشم‌گیری داشته است

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تجارت خراسان‌ رضوی با کشورهای همسایه اظهار کرد: سهم کالای صادر شده هر استان بر مبنای مرزبندی‌های مشخصی است که آمار آن در تمام کشور از طریق اداره گمرک به صورت جمع‌بندی شده، ارائه خواهد شد. بنابراین آمار میزان تجارت خارجی کشور به صورت کلی بوده و امکان تفکیک و جداسازی سهم هر استان از تجارت خارجی وجود ندارد. به همین‌ خاطر در حال حاضر آمار دقیق و معینی از میزان تجارت خارجی خراسان‌ رضوی به کشورهای همسایه موجود نیست.

وی افزود: اگر چاره‌اندیشی لازم برای بهبود صادرات استان صورت نگیرد، کالایی برای صادر کردن به کشورهای همسایه و حفظ تعاملات تجاری‌ با آن‌ها وجود نخواهد داشت و خراسان‌ رضوی با بحرانی به نام کمبود کالا در سبد صادراتی مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌ رضوی گفت: خراسان‌ رضوی در گذشته کالاهای متنوع و گوناگونی همچون انواع کلوچه‌، رب، کنسرو و… را به سایر کشورها صادر می‌کرد و صنایع داخل استان هم تولیدات مطلوبی داشت اما امروز در استان در این بخش با افت چشم‌گیری مواجه هستیم.

روشنک با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان به کشورهای همسایه اضافه کرد: خراسان رضوی هم‌اکنون تنها قادر به صادر کردن کالاهایی همچون محصولات کشاورزی، پتروشیمی و صنایع فولادی است و توان صادرات سایر کالاها و محصولات را ندارد. در این میان هدف اصلی ما علاوه بر صادارت باید رونق گرفتن تجارت باشد.

وی تصریح کرد: علی‌رغم تحولاتی که در افغانستان به‌ وجود آمد، این کشور همچنان از کشورهای هدفِ صادرات و تعاملات اقتصادی خراسان رضوی محسوب می‌شود. در حال حاضر روابط تجاری استان با افغانستان به هیچ‌ وجه خدشه‌دار نشده و با کیفیت ادامه دارد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌ رضوی با تاکید بر اثرگذاری مفید سفرهای رئیس جمهور به کشورهای آسیای میانه گفت: سفرهای رئیس جمهور به کشورهایی همچون تاجیکستان، شرکت در پیمان شانگهای و همچین سفر به ترکمنستان تاثیر مطلوب و چشم‌گیری بر روابط تجاری استان با کشورهای آسیای میانه داشته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.