×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
رونمایی از سند الگوی کشت خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: “امنیت غذایی” مساله اولویت دار ورونمایی از سند الگوی کشت خراسان رضوی درجه یک کشور است و مقام معظم رهبری بسیار برآن تاکید داشتند.

سید مجتبی خیام نکویی افزود: در گذشته واردات بی رویه و اقتصاد متکی به نفت از اشتباهاتی بود که باعث شد تولید غذا مساله‌ای به حاشیه رانده باشد؛ لذا الگوی کشت از مسائلی است که تردیدی در اجرای آن نیست.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: مقام معطم رهبری در برنامه هفتم توسعه، سه عنصر را در سیاست‌های ابلاغی مورد تاکید قرار داند که یکی از آن‌ها الگوی کشت بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حاکمیت و اقتدار غذایی، یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از ما است که با تولید مازاد بر نیاز، میسر می‌شود، افزود: این انتطار رهبری از راه پیاده سازی نظام نوآوری امکانپذیر می‌شود؛ به این معنا که همه بازیگران در امنیت غذایی نقش آفرینی کنند و با مشخص شدن وظایف ها، افراد و نهاد‌ها برطبق آن ایفای نقش کنند.

خیام نکویی با بیان اینکه آینده کشور ما در گرو امنیت غذایی است، تصریح کرد: نمی‌توان مدعی استقلال سیاسی باشیم، اما استقلال غذایی نداشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، داشتن الگوی کشت به شرط استفاده از دانش و فناوری، باعث صرفه جویی سالیانه سه میلیارد مترمکعب آب می‌شود.

معاون وزیر کشاورزی افزود: اگر همه پای کار باشند در پایان دوره اول ریاست جمهوری می‌توانیم الگوی کشت را تا بیش از ۹۰ درصد در استان عملی کنیم و از آنجاکه یکی از چالش‌های عمده ما در کشاورزی، نداشتن آمار متقن و دقیق است، با اجرای الگوی کشت، تمام آمار و اطلاعات سطح زیرکشت با دقت بسیار بدست می‌آید که می‌توان آن را مبنای برنامه ریزی قرار داد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با ابراز تاسف از نداشتن الگوی مصرف مناسب، گفت: آمار دورریزی مواد غذایی به همراه ضایعات بخش کشاورزی از مزرعه تا خانه، رقم بالایی است؛ لذا باید علاوه بر رعایت الگوی مصرف، میزان تولید در واحد سطح را به رقم قابل قبولی که ظرفیت تولیدی است، برسانیم.

 

خراسان رضوی، پیشرو در بخش کشاورزی

معاون وزیر کشاورزی در امور زراعت هم در این مراسم، خراسان رضوی را در حوزه کشاورزی، استانی پیشرو خواند و افزود: هر استان کشور می‌تواند بر مبنای توان آب و خاک و اقلیم خود، این الگوی کشت را در جهت منافع ملی اصلاح کند.

علیرضا مهاجر افزود: ما الگوی اصلاح کشت را بر مبنای سه اصل، نیاز کشور، اقلیم کشور و اقتصاد کشور پایه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: پایش و نظارت بر اجرای اصلاح الگوی کشت، بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و دو هزار نیروی ماهر و متخصص هیات علمی در پیاده سازی نظام نوآوری، آماده به فعالیت هستند.

 

نقش موثر کشاورز در سند اصلاح الگوی کشت

استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم، یکی از چالش‌های این سند را در عین داشتن مزیت‌های بالا، کمرنگ بودن نقش کشاورز دانست و افزود: ما در طی این سال‌ها با پیاده سازی و اجرای الگو، مشکل داشتیم و کشاورز به عنوان عنصر نهایی و موثر، باید نقشی مشخص در سند اصلاح الگوی کشت داشته باشد.

یعقوبعلی نظری ادامه داد: در این سند باید به همه ابعاد از جمله تجربه حین عمل و حرکت در کنار کشاورز و داخل مزرعه، توجه کردچرا که هدایت و نظارت در داخل مزرعه، می‌تواند نقش موثری در اجرای این سند داشته باشد.

 

کشاورزان، سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند

همچنین قنبری، رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، با بیان اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند، اظهار کرد: در ابتدای گام اول انقلاب در نقطه صفر قرار داشتیم و امروز به مرحله خودکفایی رسیدیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: الگوی کشت نقش اساسی را در کشاورزی دارد که سامان‌دهی بخش کشاورزی است. تاکنون برنامه مشخصی در کشاورزی نداشته‌ایم و کشاورزان وقتی اقدام به تولید می‌کردند، آینده تولید برای آن‌ها مشخص نبود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.