×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خراسان رضوی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی ۱۴۰۱

دبیر رویداد ملی فرهنگی هنری فهما گفت: از سال ۱۳۹۸ فعالیتهای فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی)آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ استان قم به عنوان پایتخت فهما انتخاب شد و امسال خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی انتخاب شده است.

به گزارش توس اکو، مرتضی طاهریان امروز در نشست خبری آیین پایانی رویداد فهما افزود:در این دوره که مربوط به فعالیتهای کانون مساجد در سال ۱۴۰۰ بود۲۶ هزار و ۷۰۷ اثر در بخش شبستان فرهنگ در سامانه به ثبت رسیده و در بخش شبستان هنر ۱۲ هزار و ۸۲ اثر به ثبت رسیده است که در مجموعه این دو شبستان ۳۸ هزار و ۷۸۹ اثر ثبت شده است.

وی با باین اینکه مسجد نقش موثری در صدر انقلاب تا کنون در کشور داشته است، ادامه داد: بچه های مسجدی در کنار سایر اقشار در همه فراز و فرودهای مسائل کشور در خط مقدم کمک رسانی بودند و هستند و ما متقدیم قدرت نرم در جمهوری اسلامی متعلق به بچه های مسجدی و جریان مسجدی است.

دبیر رویداد ملی فرهنگی هنری فهما بیان کرد: در کانون های فرهنگی هنری مساجد ما با یک خلاء مواجهه بودیم آن هم خوب عرضه نشدن فعالیتهای بچه های مسجدی بود که به خوبی ارائه عرضه نمی شد.طاهریان تصریح کرد: همین موضوع باعث شد از سال ۱۳۹۶ برنامه ریزی کنیم و سامانه ای طراحی شد با عنوان (زیست بوم بچه های مسجد)سامانه بچه های مسجد که در آن فعالیتهای مختلف کانون های فرهنگی هنری مساجد در ثبت می شود.
وی افزود: از سال ۱۳۹۸ فعالیتهای فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی)آغاز شد و در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ استان قم به عنوان پایتخت فهما انتخاب شد و امسال خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی انتخاب شده است.
دبیر رویداد ملی فرهنگی هنری فهما اضافه کرد: از مجموع ۲۶ هزار کانون فرهنگی کشور نزدیک ۲۰ هزار(۱۹ هزار ۸۶۵) کانون فعالیتهای خود را در سامانه بچه های مسجد ثبت کردند.
طاهریان با یبان اینکه در این رویدا ما دو هدف داشتیم انتظام بخشی و کیفی سازی، افزود: ما در حال حاضر در انتظام بخشی به پایان رساندیم و از امسال به دنبال کیفی سازی هستیم.
وی بیان کرد: در انتظام بخشی فعالیتهای کانون های فرهنگی را در سه شبستان تقسیم کردیم که این سه شبستان شامل شبستان های فرهنگ، هنر و نور آوری است که هر کدام از این شبستانهای ذیلشان چند رواق تعریف شده است.
دبیر رویداد ملی فرهنگی هنری فهما با اشاره به اینکه این سه شبستان شامل ۱۲ رواق است ادامه داد: شبستان فرهنگ شامل نور، دانش، کتاب ، رسانه و همدلی است و شبستان هنر شامل رواقهای سرود، فیلم، نمایش، ترنج(هنرهای تجسمی) و قلم و شبستان نو آوری شامل رواقهای کار آفرینی و نوآوری است.


طاهریان بیان کرد: در روز جمعه قرار است از برترین های این داوزده رواق تجلیل کنیم که البته در بخش فیلم دو کانون مورد تقدیر خواهند گرفت به همین خاطر امسال تقدیر خواهیم داشت، در کنار اینهای از ۲۴ کانون دیگر هم تقدیر به عمل خواهد آمد .
وی با بیان اینکه بسیاری متقد بودند که کانون های روستای نمی توانهم پای کانون های فرهنگی وهنری شهرها فعالیت داشته باشند اضافه کرد: سال گذشته ۴۸ درصد از امتیازات را کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی توانستند کسب نمایند.
دبیر رویداد ملی فرهنگی هنری فهما با اشاره به اینکه ۶۰ درصد کانونهای فرهنگی هنری مساجد در روستاها فعالیت می کنند اظهار کرد: بعد از بررسی های انجام شده پنج استان کانونهایشان به عنوان کانون های برتر انتخاب شد.
طاهریان اضافه کرد: خراسان رضوی، گلستان، چهار محال بختیاری و اردبیل پنج استان برگزیده رویداد امسال هستند که به اتفاق آرا خراسان رضوی با توجه به امتیازات کسب شده رتبه نخست این رویداد را کسب کرد و عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی کسب کرد.
وی بیان کرد: در این دوره که مربوط به فعالیتهای کانون مساجد در سال ۱۴۰۰ بود۲۶ هزار و ۷۰۷ اثر در بخش شبستان فرهنگ در سامانه به ثبت رسیده و در بخش شبستان هنر ۱۲ هزار و ۸۲ اثر به ثبت رسیده است که در مجموعه این دو شبستان ۳۸ هزار و ۷۸۹ اثر ثبت شده است.
دبیر رویداد ملی فرهنگی هنری فهما اضافه کردذ: ۱۲۲هزارو ۹۶۰ گزار ش فعالیتهای کانون مساجد ثبت شده همچنین ۲۵۶ هزار و ۱۱۶ دوه نفر در کلاس های آموزشی کانون مساجد حضور یافته اند.
طاهریان با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۷۹۳ اثر در کل ثبت شده است، گفت: انتخاب خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی باعث می شود بودجه بین ۷۰۰ تا یک میلیارد تومان علاوه بر بودجه کانون ها به کانون های خراسان رضوی تعلق بگیرید.
وی بیان کرد: انتخاب خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی آغازی برای فعالیتهای بیشتر کانون های مساجد این استان تا نتها برای استان بلکه برای کل کشور محتوا برنامه تولید کنند.

محمدحسین زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست نیزکانون های فرهنگی هنری مساجد را پیشران در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد دانست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.