×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
حدود ۷۵ درصد کشاورزی خراسان رضوی سنتی است

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی پایین بودن سطح علمی بهره‌برداران در حوزه کشاورزی و دامی است. به طوریکه حدود ۷۵‌ درصد بهره برداران بخش کشاورزی مدرکی پایین‌تر از سیکل داشته و به کشاورزی سنتی می‌پردازند. در همین راستا یکی از برنامه‌های این سازمان که مدت زیادی است آغاز شده بحث نفوذ دانش در مزرعه و کشاورزی است.
حمیدرضا شریفی در نشست خبری روز مهندس که در ساختمان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی از لحاظ مهارت در سطح پایینی قرار دارند. به همین منظور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، اتحادیه‌های تخصصصی حوزه کشاورزی و مرکز علمی کاربردی استان تفاهم‌نامه‌ای چند جانبه برای تربیت نیروی ماهر در حوزه کشاورزی را منعقد کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: سازمان نظام مهندسی کشور در تیرماه سال ۱۳۸۰ در مجلس شورای اسلامی مصوبه تاسیس گرفت. از جمله اهداف این سازمان می‌توان به ارتقای اخلاق حرفه‌ای در کلیه امور کشاورزی جهت بالا بردن سطح دانش، گسترش فناوری جدید در کشاورزی و رشته‌های جدید فناوری، تلاش در جهت حفظ و پایداری محیط زیست و منابع تجدید ناپذیر مانند آب، خاک و…، تلاش در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی، حمایت از حقوق صنفی متخصصین کشاورزی و همچنین نظارت بر حسن اجرای وظایف فنی‌وحرفه‌ای اشاره کرد.
وی با اشاره به وظیفه دیگری از سازمان نظام مهندسی در زمینه حمایت از تشکل‌های صنفی و تولیدی مرتبط با بخش کشاورزی افزود: وظیفه ذاتی این سازمان ساماندهی و اشتغال مهندسین کشاورزی است.
شریفی با اشاره به قانون نظام جامعه دامپروری خاطر نشان کرد: طبق قانون نظام جامعه دامپروری باید به هر واحد دام یا طیور یک کارشناس متخصص که در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی رتبه‌بندی شده و دارای پروانه اشتغال است، معرفی شود. در حالیکه در سایر رشته‌های کشاورزی این قانون ‌وجود ندارد. در حال حاضر حدود ۶۰۰ کارشناس دام و طیور در استان وجود دارند که در واحدهای پرورشی مستقر هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی از لحاظ مهارت در سطح پایینی قرار دارند. به همین منظور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان فنی‌وحرفه‌ای، اتحادیه‌های تخصصصی حوزه کشاورزی و مرکز علمی کاربردی استان تفاهم‌نامه‌ای چند جانبه برای تربیت نیروی ماهر در حوزه کشاورزی را منعقد کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تاکید کرد: در سال جاری حدود ۹۲ دوره آموزش مهارتی را برگزار کردیم که تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت بوده است.
شریفی با اشاره به تعداد اعضای فعال در این سازمان تصریح کرد: تعداد کل اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان از قدیم تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر است اما بر اساس آمار سامانه سانکا از سال ۹۲ تاکنون حدود ۸۱۰۰ عضو فعال در خراسان رضوی وجود دارد. همچنین تعداد ۴۱۹ عضو حقوقی در قالب شرکت نیز توسط این سازمان ساماندهی شده‌اند.
وی افزود: حدود ۲۰۱ شرکت خدمات غیردولتی در حوزه کشاورزی در استان وجود دارد که اکثر آن‌ها به صورت تخصصی یا عمومی در حال فعالیت هستند. استقرار این دفاتر در مراکز دهستان‌ها، روستاها و مراکز بخش است که توسط فارغ‌التحصیلان همان منطقه ایجاد شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: طی چند سال اخیر سازمان‌های دولتی جذب نیرو نداشتند و به همین علت استخدام‌ها به حداقل رسیده است. بر همین اساس از سال گذشته وظیفه اصلی استخدام را سازمان نظام مهندسی استان در قالب شرکت‌های خدمات غیردولتی برعهده گرفته است.
شریفی با اشاره به تعداد داروخانه‌های گیاه پزشکی در سطح استان خاطرنشان کرد: حدود ۱۶۵ داروخانه گیاه پزشکی در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها مجاز نیستند. به همین منظور سازمان نظام مهندسی در پی ایجاد یک سامانه برای حفظ نباتات است. همچنین طبق صحبت‌های رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از این به بعد هیچ گیاه پزشکی نباید سموم خود را بدون نسخه به فروش برساند.
وی درباره افزایش قیمت سموم در سال جاری بیان کرد: قیمت سم از لیتری ۶۰۰۰ تومان در دو سال گذشته به لیتری ۴۰۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است که خوشبختانه این موضوع سبب مراجعه کشاورزان به متخصصین این حوزه برای استفاده صحیح از این سموم شده است.
شریفی با اشاره به عنوان گفتمان روز مهندس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان گفت: حضور مهندسین کشاورزی در عرصه تولید موجب افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور می‌شود و امنیت غذایی با افزایش تولید تامین خواهد شد، بنابراین باید به سمت افزایش بهره‌وری در سطح حرکت کنیم. به همین منظور در سال جاری موضوع افزایش بهره‌وری در قالب سطح را در دو محصول ذرت علوفه‌ای و گوجه فرنگی آغاز کرده‌ایم.
وی یادآورد شد: از سال گذشته تاکنون و باتوجه به قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی حدود ۱۸۰۰ پروانه اشتغال در استان صادر شده است. همچنین کمترین آمار بیکاری نسبت به بقیه رشته‌های مهندسی مربوط به رشته کشاورزی و حوزه‌ دام و طیور است.

 

فعالیت حدود ۳۰۰ کارشناس ناظر و مشاور حوزه کشاورزی در خراسان رضوی

در ادامه مهدی خسروی، معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: این سازمان مرجع صدور مجوزهای کشاورزی و دامپروری در حوزه‌های مختلف است. مجوزهایی که سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان صادر می‌کند به استناد توان و تخصص مهندسین کشاورزی است. برهمین اساس در استان حدود ۳۰۰ نفر کارشناس ناظر و مشاور فعالیت می‌کنند که آموزش تخصصی دیده و تایید صلاحیت شده‌اند.
وی ادامه داد: سالیانه در حوزه صدور مجوزهایی از قبیل مجوزهای دام، طیور و آبزیان، گلخانه و قارچ حدود ۵۵۰۰ ارجاع کار به مهندسان کشاورزی تایید صلاحیت شده انجام می‌شود زیرا در این صورت موضوع صدور مجوزها و نظارت بر ساخت در واحدهای مختلف دام، طیور و گلخانه را نیز داریم.
معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: زیرساخت‌های لازم برای فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی فراهم نیست و اگر زیرساخت‌های قانونی برای ورود این دانشجویان به عرصه تولید به‌وجود آید شاهد بروز قابلیت آن‌ها خواهیم بود.
خسروی خاطرنشان کرد: در سال جاری تعداد ۱۰۵ پروانه بهره‌برداری، ۴۲۸ پروانه تمدید و ۱۰۱ پروانه تاسیس در حوزه دام، طیور و شیلات در استان صادر شده است. این آمار نسبت به سال گذشته کاهش داشته است زیرا از سال گذشته نیاز به اسناد مالکیت فرد و احراز صلاحیت به منظور صدور مجوزها به شرایط صدور مجوز اضافه شد.
وی افزود: بر همین اساس به دلیل نداشتن سند شش‌دانگ بسیاری از اراضی کشاورزی این آمار دچار افت شد. البته پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال آینده تا دو برابر افزایش یابد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه خدمات گیاه پزشکی دو نوع مرکز مجاز عرضه سم وجود دارد که شامل فروشگاه‌های سموم و داروخانه‌های گیاه پزشکی است. تعداد فروشندگی‌های سموم مجاز در استان ۵۰۵ واحد و تعداد داروخانه‌های گیاه پزشکی ۱۶۵ واحد است. خوشبختانه تعداد فروشگاه‌های فروش سموم غیرمجاز در برخی شهرستان‌های استان صفر است.

 

اجری طرح فجرخودکفایی از برنامه‌های سازمان بسیج نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی
در ادامه احمد گل محمدی، مسئول بسیج مهندسین سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تصریح کرد: مشکل اصلی در کشاورزی استان و کشور علمی نبودن کشاورزی است. به همین منظور سازمان بسیج مهندسین وظیفه دارد از ظرفیت تحصیل کردگان این حوزه برای افزایش بهره‌وری در قالب سطح استفاده کند.
وی افزو: همچنین اجرای طرح فجر خودکفایی یکی از برنامه‌های این سازمان است و بر اساس این طرح قرار است از ظرفیت‌های مهندسین کشاورزی در راستای علمی سازی کشاورزی استفاده شود.
گل‌محمدی بیان کرد: در این طرح قرار است ۳۹۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در حوزه محصولات راهبردی مانند گندم، جو، ذرت علوفه‌ای و کلزا و همچنین محصولات مزیت‌دار استان مانند پسته، زعفران، انگور و سیب و دانه‌های روغنی از جمله کنجد و آفتابگردان شاهد افزایش عملکرد و بهره‌وری باشد.
وی تاکید کرد: همچنین قرار است حدود ۷۸۰ کارشناس یا مهندس کشاورزی در این طرح سازماندهی شوند که این موضوع بخشی از مشکل اشتغال‌زایی را رفع خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.