×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تنگناهای صادراتی و محدود شدن راه رقابت ایران با کشورهای اوراسیا

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: به دلیل تنگناهای صادراتی راه رقابت با کشورهای اوراسیا برای ایران محدود خواهد بود و صرفا واردات به کشور افزایش خواهد یافت، زیرا ایران کالاهای متنوع و متعددی برای صادرات به کشورهای اوراسیا ندارد. این مسئله باید به طرز جدی تحت بررسی و بازنگری قرار بگیرد.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت مراودات تجاری ایران با ترکمنستان اظهار کرد: اتاق مشترک ایران و ترکمنستان عملکرد مطلوبی در حوزه روابط تجاری با ترکمنستان داشته است. اگرچه شیوع ویروس کرونا مبادلات کالا با ترکمنستان را تا حدودی کاهش داد اما به مرور زمان وضعیت مراودات تجاری با این کشور رو به بهبودی حرکت کرد. سفرهای رئیس جمهور به کشورهای همسایه موجب تحول روابط تجاری ما با این مناطق شده و این اقدامات از تاثیرگذاری چشمگیری در روابط اقتصادی ایران با کشورهای منطقه برخوردار است.

وی افزود: ایران از منظر روابط تجاری نسبت به سال‌های قبل رشد و پیشرفت گسترده‌ای داشته که این مسئله موجب تغییر نگرش کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان،تاجیکستان و… نسبت به مراودات تجاری با کشورمان شده است. یکی از عوامل رشد ۸۴ درصدی تعاملات تجاری ایران با ترکمنستان بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور بوده است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد با اظهار خوش‌بینی نسبت به روابط تجاری ایران و ترکمنستان در سال ۲۰۲۲ بیان کرد: امیدواریم رویکرد فعالیت‌های تجاری دو کشور طی سال ۲۰۲۲ بسیار بهتر از گذشته بوده و نسبت به این موضوع خوش‌بین نیز هستیم. وجود اتاق مشترک ایران و ترکمنستان از جمله عواملی است که در بهبود وضعیت فعالیت‌های تجاری‌ با این کشور تاثیر خوبی داشته است. البته که حضور مثبت و مفید سفیر ایران در ترکمنستان نیز را می‌توان از جمله دلایل بهبودی روابط دو کشور دانست.

روشنک ادامه داد: تنگناهای صادراتی که نه تنها ایران بلکه بیشتر کشورهای جهان در روابط تجاری با ترکمنستان دارند، عدم اجازه تردد حمل‌ونقل زمینی و جاده‌ای در ترکمنستان است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی اضافه کرد: از دیگر تنگناهای صادراتی ایران با ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه، کمبود کالاهای صادراتی است. کالاهای صادراتی ایران به طرز چشمگیری کاهش یافته و این موضوع در آینده به بحران بسیار جدی‌ای تبدیل خواهد شد.

روشنک تصریح کرد: خراسان‌رضوی ظرفیت گسترده‌ای برای تولید کالاهای صنعتی که مزیت‌ صادراتی داشته باشند دارد اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نمی‌شود. هدف‌گذاری در بازارهای مقصد احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد که تولیدکنندگان و صادرکنندگان به این مسئله باید توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان متولی تجارت در بخش خصوصی خراسان‌رضوی، بابت آزاد شدن روابط تجاری ایران و اوراسیا (تجارت آزاد) طی سال آینده بسیار خرسند و خشنود هستم. اما به دلیل تنگناهای صادراتی که بیان شد، راه رقابت با کشورهای اوراسیا برای ایران محدود خواهد بود و صرفا واردات به کشور افزایش خواهد یافت، زیرا ایران کالاهای متنوع و متعددی برای صادرات به کشورهای اوراسیا ندارد. این مسئله باید به طرز جدی تحت بررسی و بازنگری قرار بگیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.