×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعیین تکلیف ۵۳۲ معدن در خراسان رضوی تا انتهای سال

امیررضا رجبی در دومین همایش تخصصی تلاشگران معدن و صنایع معدنی خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی در بخش معدن ظرفیت بالایی دارد که یکی از مهمترین منابع این استان معدن سنگ‌ آهن خواف است. این استان به لحاظ تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معادن رتبه اول کشور را داراست. تاکنون بیش از ۱۰۱۵ پروانه بهره‌برداری معادن در استان صادر شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲.۸ میلیارد تن ذخایر معدنی در استان وجود دارد که برداشت سالانه از این ذخایر ۵۵ میلیون تن است. همچنین هفت کارخانه سیمان در استان فعالیت دارد که ۱۰ درصد سیمان کشور را تولید می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: ارزش تولیدات سالانه بخش معدن در استان ۲۵ همت در سال است که سهم مناسبی از مجموع ارزش افزوده تولید شده در استان را شامل می‌شود. همچنین در حال حاضر ۶۱ گواهینامه کشف معتبر معادن در حال‌ پیگیری و ۲۲۷ پروانه اکتشاف معتبر نیز در استان صادر شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۹ پهنه اکتشافی در استان معرفی شده که کار اکتشاف ‌آن‌ به اتمام رسیده است. روی ۲ پهنه اکتشافی نیز در حال مطالعه هستیم و یک پهنه نیز در حال واگذاری برای مطالعات اکتشافی است. تشکیل پنجره واحد فعالیت‌های معدنی در خراسان رضوی منجر به برطرف شدن مشکلات مربوط به حوزه استعلامات شد.

برداشت واحدهای معدنی کاهش خواهد یافت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مشکلاتی در راه‌اندازی معادن وجود دارد که یکی از آن‌ها مساله واردات ماشین‌آلات معدنی‌ است. در این مورد از همکاران خود در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت درخواست نمودیم متناسب با شرایط اقتصادی کشور دستورالعمل‌های مربوطه را بررسی نمایند. همچنین در دستورالعمل جدید وزارتخانه میزان برداشت واحدهای معدنی کاهش خواهد یافت.

رجبی ادامه داد: خراسان رضوی علی‌رغم برخورداری از تعداد زیادی معدن فعال مشکلاتی از قبیل تامین زیرساخت‌هایی مانند آب و برق را دارد. البته تمهیداتی برای حل مشکل برق معادن صورت گرفته و برخی واحدهای معدنی با مشارکت وزارت نیرو به سمت ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی حرکت کرده‌اند. همچنین برای تامین آب مورد نیاز معادن با موضوع استفاده از پساب شهرستان‌ها موافقت شده است.

وی با اشاره به ماده ۲۴ قانون معادن تاکید کرد: از تعداد ۷۰۰ پروانه اکتشاف که در طول ۱۰ سال گذشته بلاتکلیف مانده بود، اکثر این موارد مطابق ماده ۲۴ قانون معادن تعیین و تکلیف شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.