×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترانزیت کالا از خراسان رضوی به آسیای مرکزی ۸۳ درصد افزایش یافت

مرتضی مجردی افزود: در بازه زمانی یاد شده ۳۰ هزار و ۶۷۱ دستگاه کامیون و محموله حامل بار ترانزیتی از مرزهای یاد شده به کشورهای آسیای مرکزی طی طریق کرده اند در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۶ هزار و ۷۵۳ تردد بوده است.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال مجموع ترانزیت خروجی کالا از مرزهای سه گانه استان در مسیر افغانستان و ترکمنستان بیش از ۸۰۰ هزار تن بوده است که ۷۵ درصد آن مربوط به مرزهای زمینی سرخس و لطف آباد و بقیه مربوط به مرز دوغارون با افغانستان بوده است.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: طی بازه زمانی یاد شده ۷۶ هزار و ۵۰۴ دستگاه کامیون و تریلی در مرزهای سرخس و لطف آباد تردد داشته اند که ۴۳ هزار تردد از این تعداد خروجی و شامل صادرات و ترانزیت خروجی و بقیه شامل واردات و ترانزیت ورودی بوده است.

مجردی افزود: عمده بار ترانزیت خروجی از خراسان رضوی به کشورهای آُسیای مرکزی شامل شکر، انواع لباس، لاستیک، اتوبومبیل سواری و پارچه بوده است.

وی به رشد ۵۲ درصدی ترانزیت ورودی کالا از آسیای مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: مواد خام تولیدی کشورهای منطقه شامل گوگرد، نخ پنبه، پنبه و شمش روی عمده اقلام ترانزیت ورودی از کشورهای آسیای مرکزی به مرزهای استان بوده است.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: کاهش محدودیتهای کرونایی از سوی ترکمنستان بر ناوگان تجاری در مرزهای سرخس و لطف آباد و فعال شدن حمل یک سره بار ترانزیتی از خاک ترکمنستان به دیگر کشورهای آسیای مرکزی از جمله دلایل اصلی افزایش ترانزیت از خراسان رضوی است.

مجردی افزود: اوج رونق تجارت بین المللی در مرزهای زمینی خراسان رضوی مربوط به سال ۹۳ است که در این سال مجموع ترددهای تجاری زمینی به آسیای مرکزی به ۲۰۷ هزار تردد (۱۰۰ هزار تردد در ۶ ماه) رسیده بود.

وی اضافه کرد: طی ۶ ماه نخست سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا و اعمال محدودیتهای مرزی، تردد ناوگان تجاری از خراسان رضوی در مسیر ترکمنستان ۵۹ هزار مورد بوده است.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با مقایسه آمار سال ۹۸ با ۷۶ هزار تردد ناوگان تجاری در نیمه نخست سال جاری می توان گفت تجارت در مرزهای زمینی استان به رونق پیش از کرونا رسیده اما تا رسیدن به دوره اوج تجارت (حدود ۱۰۰ هزار تردد در ۶ ماه) هنوز فاصله معناداری وجود دارد.

خراسان رضوی از سمت شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

گذرگاه های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران با ترکمنستان و دوغارون با افغانستان هم اکنون فعال هستند. مرز باجگیران قوچان تاکنون به ترددهای دیپلماتیک محدود شده بود که از شهریور امسال بازارچه مشترک این گذرگاه مرزی با ترکمنستان نیز پس از ۲.۵ سال تعطیلی، بازگشایی شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.