×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
تجهیز حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به سامانه آبیاری تحت فشار در سال جاری

به گزارش توس اکو، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: شهرستان مشهد به واسطه گستره‌ خود معادل چندین استان ظرفیت کشاورزی دارد و بر اساس تقسیمات کشوری شامل سه بخش احمدآباد، تبادکان و رضویه است و دارای ۳۵۳ روستای دارای سکنه، ۳.۵ میلیون جمعیت ثابت و ۱.۵ میلیون نفر جمعیت به علت وجود زائرین متغیر است .
هم‌اکنون جمعیت شهری مشهد مقدس حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است. حدود ۴۰۰ هزار نفر نیز در روستاها ساکن و به کشاورزی اشتغال دارند. مشهد در زمینه تولید و دامپروری رتبه یک استان را به خود اختصاص داده است.
محمد میری دیسفانی بیان کرد: مشهد به دلیل فعالیت ۴۱ هزار بهره‌بردار ثبت شده در بخش‌های تولید و دامپروری رتبه نخست استان را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
سطح زیر کشت آبی در مشهد حدود ۵۸ هزار هکتار، محصولات زراعی ۴۰ هزار هکتار، محصولات باغی ۱۸ هزار هکتار و دیگر محصولات و دیم ۲۵ هزار هکتار است.
وی در خصوص تولید محصولات حساس در مشهد بیان کرد: سطح زیر کشت محصولات حساس بخش کشاورزی مانند گندم ۱۱ هزار هکتار و میزان تولید آن در سال جاری ۴۵ هزار تن، سطح زیر کشت جو در سال ۱۴۰۱، ۱۳ هزار و ۸۰۰ هکتار با میزان تولید ۵۰ هزار تن و سطح زیرکشت کلزا و دانه‌های روغنی نیز حدود ۷۴۴ هکتار با تولید ۱۳۰۰ تن است. شهرستان مشهد در اکثر محصولات حوزه زراعت و باغبانی رتبه یک تا پنج استان را در اختیار دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در خصوص خودکفایی در تولیدات دامی و گیاهی در این شهرستان اظهار کرد: باید در زمینه تولیدات دامی و گیاهی پیشرفت کنیم. در این زمینه سیاست‌های کلانی در دستور کار قرار گرفته که توسط مسئولان و وزارتخانه این برنامه‌ها ابلاغ می‌شود. همچنین مسائلی مانند کشت حفاظتی و مسائل مربوط به امنیت غذایی باید در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان مشهد و دیگر ارگان‌های مرتبط قرار بگیرد.
میری دیسفانی اذعان داشت : در حال حاضر برای مکانیزاسیون کشاورزی در مشهد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان پرداخت شده و با استفاده از آن ۱۸ دستگاه تراکتور و ۲ دستگاه کمباین خریداری شده است. از سال گذشته تاکنون ضریب مکانیزاسیون در استان ۲.۵۸ بود که بر این اساس مشهد در این زمینه رتبه اول استان را در اختیار دارد. در حال حاضر ۳۵۹۲ تراکتور و ۴۸ کمباین بومی در مشهد مشغول فعالیت است.

میری گفت: هم‌اکنون اراضی مشهد ۱۳۱۰ پلاک دارد که ۵۵۰ پلاک آن دارای تداخل بوده و باید مالکیت آن مشخص شود ، طی سال گذشته ۱۷۶۱ قلع و قمع در شهرستان مشهد صورت گرفت که شامل تغییر کاربری غیر مجاز، شناسایی افراد مداخله‌گر در معامله زمین و… بود. این آمار در سال ۹۹، ۱۲۴۴ مورد بود که سال جاری، ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: در سال جاری حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده‌ است. منابع آب شهرستان شامل چاه‌های عمیق، چشمه و قنات‌هاست که آب مصرفی سالانه از این منابع حدود ۳۹۹ میلیون‌ متر مکعب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۱۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنفی در شهرستان مشهد صورت گرفت که از این تعداد ۱۲۷۰ مورد تخلف شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شد. متاسفانه از این تعداد ۹۳۶ مورد تخلف مربوط به نانوایی‌هاست. برای پرونده‌های متخلف واحد‌های صنفی بالغ بر ۲۷۰ میلیارد تومان جریمه اعمال شده است که ۱۱ میلیارد تومان مربوط به تخلف نانوایی ها می باشد . همچنین بالغ بر ۳۰۵۸ تن آرد معادل ۷۶ هزار و ۴۴۲ کیسه آرد با همکاری بسیج اصناف، بسیج محلات، گزارشات مردمی، نظارت ها و… کشف شده است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در سطح شهرستان مشهد ۲۲۱۶ واحد نانوایی فعالیت می‌کند که معادل ۵۰ درصد کل نانوایی‌های استان است و در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ از نانوایی‌های شهرستان مشهد دستگاه کارتخوان هوشمند نصب شده است ۲۱۶ نانوایی دیگر به دلیل مشکلات حقوقی، مسائل وراثتی، نبود اعتبار کد ملی یا کد شاپرک، مشکلات دارایی یا جواز نامعتبر و… تجهیز نشده است .
محمد میری دیسفانی اظهار کرد: افزایش سهمیه آرد برای نانوایی‌هایی که درخواست افزایش ساعت کاری دارند، در نظر گرفته‌ شده است.
وی در خصوص اجرای طرح برکت ۲ در مشهد نیز بیان کرد: از تاریخ ۲۰ اردیبهشت سال جاری طرح برکت ۲ در مشهد اجرا شد. از ابتدای تاریخ اجرای این طرح تا کنون ۳۲۰۰ بازدید از نانوایی‌ها صورت گرفت و حدود ۱۰۰۰ نانوایی متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شد. در برخورد با این تخلفات حدود ۱۱ میلیارد تومان جریمه نقدی در کنار پلمب، باطل کردن مجوز، کاهش سهمیه و… اعمال شده است.
میری درباره توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در مشهد گفت: کشت گلخانه‌ای از همه نظر برای کشور و تضمین امنیت غذایی به صرفه و لازم است. از سال ۹۷ دولت ۱۰۰۰ هکتار زمین برای توسعه کشت گلخانه‌ای برای خراسان رضوی در نظر گرفت که البته هر شهرستان سهم زمین مشخصی دارد. این شهرک‌ها احداث شد ولی در حال حاضر به دلیل خشکسالی با بحران کم‌آبی مواجه است. برای مهار بحران آب بنا شد این واحدها از چاه‌های مجاور کسری آب خود را تامین کنند و در صورت خشک بودن عملیات چاه کف‌شکنی انجام شود. دولت برای مناطق و شهرستان‌های مرزی قانونی تصویب کرد مبنی بر اینکه این مناطق نیازمند اخذ حق حفر چاه نیست. این قانون شامل شهرک‌های گلخانه‌ای مشهد نمی‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.