×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
برگزاری همایش مدیران موسسات خیریه فعال خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پیامی به این همایش گفت: آنچه در مسئله خیرات و مبرات مهم است کار تشکیلاتی است، بابرگزاری همایش مدیران موسسات خیریه فعال خراسان رضوی انجام کار تشکیلاتی، آثار و منافع کار خیر بیشترمی شود.
آیت الله سید احمد علم الهدی، افزود: در گذشته مردم به عناوین مختلف در کار خیر سهیم بودند، ولی کار تشکیلاتی نبود، آنچه در مسئله خیرات و مبرات مهم است کار تشکیلاتی است، با انجام کار تشکیلاتی، آثار و منافع کار خیر بیشترمی شود.
وی گفت: در انجام کار خیر مراقبت لازم را داشته باشید، در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل تمامی امور خیر شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در این همایش گفت: درباره موقوفات و عواید مانند سایر موقوفات می‌توانند با ارائه با ارائه حساب‌رسی می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند که با رایزنی‌هایی که شده است با سهولت بهتری بتوانند کار کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدزاده از مؤسسات خیریه با همدلی و همراهی با مشکلات زیادی که روبرو هستند بازهم به نیازمندان خدمت می‌کنند قدردانی کرد.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این همایش گفت: شکل‌گیری و فعالیت موسسه‌های خیریه باید بر مبنای کرامت انسانی باشد و خدمات باید به مرحله‌ای نرسد که فرد بخواهد نیاز خود را بیان کند.

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی افزود:ستاد هماهنگی موسسات خیریه با مشارکت خود خیرین فعال شده است تا ضمن جلوگیری از تصدی گری دولت، امکان خدمت‌رسانی مناسب‌تر به نیازمندان فراهم باشد.

وی عنوان کرد: بر همین اساس لازم است تا با هم‌افزایی بیشتر در مسیر خدمت به نیازمندان گام برداشته شود و نیروی اجرایی سازمان اوقاف در کنار نیروی انسانی موسسه‌های خدماتی قرار گیرند تا با کمترین مشکل گره از کار نیازمندان باز شود.

رییس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: ازسوی دیگر با شفاف شدن فعالیت‌ موسسه‌های خیریه، مردم بیشتر به آنها اعتماد می‌کنند و کارآمدی آنها نیز بیشتر می‌شود و این در حالی است که نیاز به بهره وری در موسسه های خیریه مطرح است و بر همین اساس لازم است تا موسسه‌ها به صورت دانش ‌نیان و استفاده از فناوری های لازم بتوانند بهره وری خود را بالاتر ببرند و با حفظ و توجه به سرمایه های انسانی امکان فعالیت‌های جدیدتری را فراهم کنند.

او با اشاره به ایجاد موسسات خیریه فعال در عرصه بین‌الملل گفت: دیپلماسی امور خیریه کار خوبی است که آغاز شده و باید با برنامه‌ریزی مناسب پیش رود، با این حال باید برای ترویج مسوولیت اجتماعی و نهادینه کردن آن نیز گام برداشت.

حجت‌الاسلام شرفخانی افزود: باید شاخصه‌هایی برای ارزیابی موسسه‌های خیریه در نظر گرفته شود، تا با کمیت گرایی بیشتری بتوان به خانواده های نیازمند بیشتری یاری رساند.

وی ادامه داد: برای برقراری و ادامه راه واقفان باید نیت واقفان و مسوولان خیریه‌ها ثبت شود، همچنین برنامه‌ها و ساختارها به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شود که با از کار افتاده شدن و یا فوت مسوولان خیریه‌ها، خللی در روند و اهداف فعالیت موسسه شکل نگیرد.

ضرورت ایجاد شورای ساماندهی و سیاستگذاری موسسات خیریه
فرماندار مشهد نیز در سخنانی در این همایش گفت: : آیا ما که ادعای ایجاد حاکمیت دینی داریم آنطور که باید و اسلام گفته توانسته ایم اقدام شایسته انجام دهیم بله ساختارسازی شده اما در اجرا ضعف داشتیم لذا ضرورت دارد شورای ساماندهی و سیاستگذاری موسسات خیریه حدالامکان در مشهد ایجاد شود.
محسن داوری  اظهار کرد: ورود شما خیرین به این عرصه ارزشمند است، لذا اگر هوشمندانه و منسجم عمل کنید، می‌توانید اثر بایسته‌ای بگذارید.

وی با تاکید بر منسجم‌سازی ظرفیت‌ها در موسسات خیریه، افزود: این تعداد خیریه در سطح کشور وجود دارد، اما یک سوال نیز در این خصوص مطرح است که آیا خروجی این تعداد از خیریه ها، موسسات و تشکل‌های مردم‌نهاد آنچه مطلوب جامعه آرمانی است را دارد؟ پاسخ این است که با موازی‌کاری در خیریه‌ها، ضعف در انسجام وجود دارد و این نیز باید برطرف شود.

داوری خطاب به مدیران موسسات خیریه ابراز کرد: ظرفیت مردمی با شما و ظرفیت اجرایی با ما، بیایید در جایی خدمت‌رسانی کنیم که نیاز است جایی خدمت‌رسانی کنیم که افراد بیشتر و بهره بیشتر ببرند. به عنوان مثال آیا توانسته‌ایم با این همه مواساتی که داشتیم مشکلات مردم را در حوزه‌های مختلف معیشتی حل کنیم.

فرماندار مشهد افزود: آیا ما که ادعای ایجاد حاکمیت دینی داریم، آنطور که باید و اسلام گفته توانسته‌ایم اقدام شایسته انجام دهیم، ساختارسازی شده است، اما در اجرا ضعف داشتیم، لذا ضرورت دارد شورای ساماندهی و سیاستگذاری موسسات خیریه حدالامکان در مشهد ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت حاکمیت بالاست که می‌تواند در کنار موسسات خیریه کار کند، لذا اگر این اتفاق بیفتد می‌توان کار بایسته انجام داد و امید است این گردهمایی موثر واقع شود، از طرفی ما آمادگی داریم در شهر امام رضا(ع) که باید مملوء از رضایت خاطر باشد، در این عرصه ورود کنیم.

معافیت مالیاتی موسسات خیریه منوط به فعالیت عام‌المنفعه است
مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: اجرای بند «ط» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص معافیت مالیاتی موسسات خیریه منوط به فعالیت عام المنفعه بودن آن موسسه بوده که در اساس نامه ذکر شده باشد. لذا اگر موسسه‌ای لازم است اساسنامه خود را اصلاح کند در این خصوص اقدام نموده و ما نیز بر این اساس باید ناظر تعیین کنیم.

احمدرضا مدبرنیا درباره اجرای مرحله چهارم طرح قرار دوازدهم که در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در اجرای قانون مصوب شده توسط مجلس شورای اسلامی، تشکیلات خود را اجرایی کرده و نسبت به وصول مالیات اقدام می‌کند.

وی افزود: در موضوع خیریه‌های امامزادگان که نظارت آن بر عهده سازمان اوقاف است، معافیت مالیاتی آن مشروط بر این است که چهار ماه پس از انقضای سال مالی مفاصاحساب توسط شعبه تحقیق تهیه و به اداره امور مالیاتی ارسال شود. به عنوان مثال پایان سال مالی اگر آخر اسفند است، باید پایان اظهارنامه مالیاتی تا ۳۱ تیر ماه ارائه شود.

مدبرنیا ادامه داد: در اجرای تبصره یک ماده ۱۴۶ قانون مالیات‌های مستقیم اعطای هر گونه معافیت، مشوق و نرخ صفر مالیاتی مستلزم این است که اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر ارائه شود.

وی بیان کرد: موسساتی هستند که موقوفه ندارند؛ نظارت بر این موسسات توسط اداره کل امور مالیاتی انجام خواهد شد. اگر فعالیت‌های موسسه خیریه در راستای بند «ط» ماده ۱۳۹ و در موضوع بند «ه» ماده ۱۳۰ قانون مالیات‌های مستقیم باشد، مشروط بر اینکه اظهارنامه مالیاتی خود را در قالب اسناد و دفاتر در موعد مقرر ارائه دهند، مشمول نرخ صفر بوده اما از مالیات معاف نیستند. نرخ صفر یعنی این موسسه با یک شرکت بزرگ مانند فولاد تفاوتی ندارد و صرفا در نرخ مالیاتی متفاوت است. باید مد نظر داشت که هزینه‌های این موسسات خیریه به موجب بند «ط» ماده ۱۳۹ شامل کمک به مستمندان، تجهیز مدارس و بیمارستان‌ها و… باشد.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی اضافه کرد: لذا تقاضای من بر این است که جلسه‌ای آموزشی در همین خصوص برای موسسات خیریه برگزار شود. اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی این آمادگی را دارد این دوره را به صورت رایگان برای مدیران موسسات خیریه برگزار کند چرا که در تیر ماه باید اظهارنامه مالیاتی ارسال و این نیز می‌طلبد تا این دوره آموزشی برگزار شود.

مدبرنیا گفت: زمانی می‌توان بند «ط» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم را در خصوص معافیت مالیاتی موسسات خیریه اجرایی کنیم که که عام‌المنفعه بودن آن موسسه در اساسنامه ذکر شده باشد؛ لذا اگر موسسه‌ای که لازم است اساسنامه خود را اصلاح کند، در این خصوص باید اقدام نموده و ما نیز بر این اساس ناظر تعیین می‌کنیم.

وی با اشاره به موسساتی که در کنار فعالیت خیریه درآمدزایی دارند، عنوان کرد: اگر در یک موسسه خیریه علاوه بر فعالیت‌های خیرخواهانه از طریق خرید و فروش نیز درآمدزایی صورت گیرد، هر چه در آن مقوله سود داشته باشد، مشمول مالیات خواهد شد.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: هم‌اکنون در حال شناسایی موسسات خیریه هستیم که اطلاع‌رسانی این کار در قالب نامه و پیامک در حال انجام است. بر همین اساس مدیران موسسات خیریه به اداره امور مالیاتی باید مراجعه کنند تا در خصوص معافیت مالیاتی ساماندهی انجام دهیم.

مدبرنیا افزود: نگاه ما به موسسات خیریه نگاه مالیاتی نیست زیرا معتقدیم موسسات خیریه بازوی دولت هستند. در برخی موارد کمک‌رسانی که دولت نمی‌تواند ورود کند، این موسسات هستند که وارد عرصه می‌شوند. از طرفی ما باید بر اساس قانون عمل کنیم؛ لذا اگر موسساتی اشراف قانونی در حوزه مالیاتی ندارند، نیاز به آموزش دارند که برای این منظور نیز آمادگی لازم را داریم.

در پایان این همایش پرسش و پاسخ با حضور رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.