×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
برگزاری مراسم روز جهانی خاک در مشهد

محمود عبدالهی با اعلام این خبر اظهار کرد: روز جهانی خاک، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می‌سازد.

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری روز جهانی خاک، فرهنگ‌سازی و توجه به مقوله مدیریت و حفاظت از منابع خاک، افزایش آگاهی رسانی در مورد اهمیت خاک و لزوم حفاظت ازآن به عنوان منبع تامین غذای بشر، تنوع زیستی، اهمیت حفظ اکوسیستم‌های سالم، رفاه انسان از طریق رسیدگی به چالش‌های رو به رشد در مدیریت خاک، همچنین آموزش سلامت خاک و تشویق جوامع به بهبود سلامت خاک است.

عبدالهی تصریح کرد: با توجه به فرونشست خاک، اراضی بخشی از مناطق از نظر زراعی قابل کشت نیست. دچار شدن اراضی به شن شویی‌ها و تخریب مزارع خطر بزرگی است که بخش کشاورزی را تخریب می‌کند. همچنین از دست دادن عناصر غذایی خاک یکی از فرآیندهای اصلی تخریب خاک است که تغذیه را تهدید کرده و به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات برای امنیت و پایداری غذایی شناخته می‌شود. اگر خاک نباشد، دیگر گیاهی نیست و اگر گیاهی نباشد دیگر اکوسیستمی در دنیای هستی وجود نخواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: خاک بستر حیات و یک میراث بین نسلی است و همه ما وظیفه داریم برای صیانت از منابع آب و خاک تمام تلاش خود را به کار گیریم. همه ما باید با همفکری و همگرایی در جهت رفع موانع و چالش‌ها اقدام کرده و در کنار هم، در حوزه ایجاد اشتغال، کسب‌وکارها و حوزه زیرساخت‌ها، توسعه و حفاظت از منابع طبیعی و توسعه و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های ترویج‌کننده نظام‌های کشاورزی پایدار و غنابخشی تنوع‌زیستی خاک گام برداریم.

رئیس آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان مشهد تأکید کرد: ما با انباشت خشکسالی مواجه هستیم. زمین‌های ما آنقدر خشک و تشنه است که حتی اگر باران هم ببارد، بسیار زمان می‌برد تا این اراضی اشباع شود. در این راستا بهبود تنوع زیستی خاک اهمیتی حیاتی در اطمینان حاصل کردن از سلامت خاک و همچنین آینده امنیت غذایی و تغذیه دارد و همچنین با توجه به اهمیت نقش ماده آلی خاک در افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و رابطه آن با افزایش بهره وری آب کشاورزی، بهره گیری از سامانه‌های نوین آبیاری و ماشین آلات کشاورزی ، توجه ویژه‌ای به تقویت و غنابخشی تنوع‌زیستی خاک ، ضرورت دارد که با بهره گیری از این مهم می‌توان مواد آلی خاک را افزایش داد و با فقدان و تخریب خاک ناشی از فرسایش بادی و آبی مقابله نمود .

عبدالهی گفت: با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزاء طبیعت و در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، مراسم روز جهانی خاک با شعار خاک سرآغاز غذا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، وی خاطرنشان کرد: جهت افزایش بهره وری با توجه به خشکسالی‌های اخیر ۱۵ هزارو ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار، ۱۶۵۰ هکتار اراضی تسطیح شده، ۴۵۲ مورد استخر ذخیره آب کشاورزی، ۳۱۰ مورد ایستگاه پمپاژ کشاورزی، ۸ مورد بندهای مخزنی و انحرافی، ۹۷۰مورد کنتور حجمی، ۲۵ کیلومتر جاده بین مزارع، ۶۵۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و ۳۵ کیلومتر کانال‌های درجه ۳ روباز در شهرستان مشهد انجام گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.