×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
برق واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی قطع شده است

امیرمهدی مرادی با اعلام خبر قطع برق صنایع در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تا سه هفته آینده اظهار کرد: به دلیل کمبود گاز نیروگاه‌ها نمی‌توانند برق مورد نیاز استان را تولید کنند؛ بنابراین در حال حاضر علاوه بر قطع گاز بخش صنعت، برق آن‌ها نیز محدود شده است. در حال حاضر گاز صنایع فولادی و سیمانی قطع و صنایع کاشی و سرامیک نیز تنها کوره‌شان زنده است.

وی افزود: بر اساس مکاتبه‌ شرکت توزیع برق مشهد مقرر شده که صنایع یک مگاوات به بالا باید ظرف سه هفته آینده میزان مصرفشان را ۳۰ درصد کاهش دهند. همچنین مقرر شده صنایع و شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی مشهد نیز باید در روزهای سه شنبه و چهارشنبه به مدت ۳ هفته تعطیل باشند و برق آن‌ها قطع خواهد شد، البته گویا این مساله کشوری است.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار بیان کرد: قانون می‌گوید در شرایط اضطراری صنایع در اولویت قطع برق نیستند ولی اگر شرایط خیلی ضروری باشد طبق ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار دولت می‌تواند برق صنایع را قطع کند مبنی بر اینکه نحوه جبران خسارت صنایع نیز مشخص باشد. چیزی که واضح است این است که مدیریت مصرف ابلاغ شده اما بخش دوم و نحوه جبران خسارت صنایع مشخص نشده است.

مرادی افزود: از سویی دیگر در شرایط ضروری که وضعیت خیلی سخت باشد، شورای تامین استان نیز می‌تواند این کار را انجام دهد، بدون اینکه نحوه جبران خسارت مشخص باشد که البته باید در این زمان نماینده اتاق بازرگانی در جلسه حضور داشته باشد. با این وجود شورای تامین استان نیز تشکیل جلسه نداده است.

وی درباره واحدهایی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، بیان کرد: دیروز برق بسیاری از واحدهای شهرک صنعتی مشهد قطع شده بود ما نیز این مساله را ابلاغ کردیم. به صورت کلی صنعت خودرو ما و همچنین صنایع غذایی از جمله صنایع لبنی تحت تاثیر این مساله قرار خواهند گرفت. صنایع لبنی نمی‌توانند، تولید نکنند. در شرایطی که مصرف لبنیات کم شده و مردم توان خرید ندارند هرچه هزینه سربار افزایش پیدا کند، این به نفع مردم و تولید کننده نیست. همچنین شرکتی مثل پودر شیر که قسمت عمده شیر خشک نوازاد را تامین می‌کند نباید تعطیل شود زیرا فعالیت این شرکت از اهمیت زیادی برخوردار است.

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی تسهیلات دریافت کرده یا خیلی از شرکت‌ها در زنجیره تولید تعهد دارند و باید کالاها را تحویل دهند، گفت: توقف تولید موجب می‌شود تا واحد جریمه بدهد. دولت باید به صورت مشخص این مساله را مد نظر قرارد دهد. همچنین از طرفی بسیاری از شرکت‌ها برای بهینه سازی مصرف برق اقدام کرده‌اند و امروز که شرکت برق اعلام کرده، ۳۰ درصد مصرف برق کم شود واحدها باز هم باید مصرف را کمتر کنند و اینگونه ظلم چند جانبه به این واحدها می‌شود زیرا تفاوتی بین واحدهایی که بهینه سازی انجام داده‌اند با واحدهای دیگر قائل نشده‌اند.

مردای افزود: در تابستان واحدهای حداقل می‌توانند از دیزل ژنراتور استفاده کنند اما در زمستان که کمبود گاز و گازوئیل وجود دارد و در دو منبع انرژی همزمان با مشکل مواجه هستیم واحدها چه باید بکنند؟. با تعطیلی واحدها و عدم تولید هزینه‌های سربار برای واحدها ایجاد می‌شود زیرا واحدها باید حقوق پرسنل و مالیات و..را پرداخت کنند./ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.