×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
امهال تسهیلات سررسید۱۴۰۰بخش کشاورزی

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که از موسسات و بانک‌ها صرفا برای بخش کشاورزی تسهیلات دریافت کرده‌ و به‌ دلیل خشکسالی به آن‌ها خسارت وارد شده، در صورتی که سررسید وام آن‌ها در سال ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و بررسی پرونده‌شان در کارگروه از بانک عامل جهت بازپرداخت تسهیلات مهلت دریافت کنند. سود، کارمزد و جرایم مرتبط با تسهیلات این افراد نیز بخشیده خواهد شد. تاکنون ۴۲۵۰ کشاورز برای این منظور به سازمان مراجعه داشته و تسهیلات آن‌ها امهال شده است.

به گزارش توس اکو، محمدرضا اورانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸ و ۹۹ میزان بارش در استان ۲۷۷.۹ میلی‌متر بود که این میزان در سال زراعی ۹۹ و ۱۴۰۰ به ۱۰۴ میلی‌متر تقلیل یافته است؛ یعنی میزان بارش‌ها حدود ۶۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به‌ دلیل کاهش میزان بارش مراتع حریم علوفه مورد نیاز را تامین نکرد که این موضوع باعث شد دامداران سنتی و سبک به اجبار دام خود را با علوفه دستی تغذیه کنند. در زمینه تغذیه دام سنگین غیرصنعتی شیری و روستایی نیز این مشکل وجود داشت.

وی افزود: در سال زراعی جدید تا این لحظه حدود ۸۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم. این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدودا ۲۰.۵ میلی‌متر افزایش داشته اما ۳۲ درصد از دوره آماری ۳۰ ساله در مدت مشابه که حدود ۱۲۸ میلی‌متر بود، کمتر است. میانگین کاهش میزان بارش کشور نسبت به دوره آماری ۳۰ ساله ۱۶ درصد است؛ یعنی میانگین کاهش میزان بارش استان ۲ برابر کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: بالغ بر ۹۶ درصد از مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی است. به طور دقیق‌تر ۱۶ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید، ۵۳.۵ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۸ درصد تحت تاثیر خشکسالی متوسط و ۹.۴ درصد تحت تاثیر خشکسالی خفیف است؛ یعنی تنها حدود ۴.۲ درصد مساحت استان شرایط طبیعی دارد. اگر در بخش‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی روش‌های غلط اصلاح شود، منابع آبی استان جوابگوی جمعیت خواهد بود.

اورانی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ میزان خساراتی که از حوادث غیرمترقبه به بخش کشاورزی وارد شده، ۱۹۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است. ۵۷ درصد از خسارت‌ها در بخش کشاورزی مربوط به باد و طوفان‌ها، ۷.۱ درصد مربوط به تگرگ، ۱۶.۷ درصد مربوط به سرمازدگی و یخبندان و ۱۷.۹ درصد مربوط به سیل و بارندگی شدید بوده است. ۹۰.۶ درصد خسارات در محصولات باغبانی، ۴.۸ درصد در محصولات زراعی و ۳.۲ درصد نیز در منابع آبی بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در سال زراعی ۹۹ و ۱۴۰۰، ۱۸۴ هزار و ۴۷۴ بیمه‌نامه در استان صادر شد که حق بیمه این بیمه‌نامه‌ها ۲۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود. از این میزان ۸۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم کشاورز بیمه‌گذار بوده و ۱۳۱ میلیارد تومان نیز پرداختی دولت در بیمه محصولات بوده است. در مجموع در سال ۱۴۰۰ به ۴۱ هزار و ۵۰۸ کشاورز بر مبنای بیمه محصولات بالغ بر ۱۸۸ میلیارد و ۴۴۱ میلیون تومان غرامت پرداخت شده است. پوشش بیمه‌ای در سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی پیشین ۴۷ درصد رشد داشته است.

اورانی ادامه داد: در این مدت حدود ۷.۵ میلیون تن تولید انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۴۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در استان تولید شده که به لحاظ اقتصاد کشاورزی باید ۳۰ درصد از این ارزش ناخالص اقتصادی به کشاورزی بازگردانده شود اما این مبلغ بازنمی‌گردد. بر اساس قانون غیر از بانک کشاورزی که بانک تخصصی ما است، تمام بانک‌ها ملزم هستند ۱۵ درصد از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند، اما این امر اجرا نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۸۴.۵ درصد از آب مصرفی استان در اختیار بخش کشاورزی است. در کشور این عدد ۹۱ درصد است. یک میلیون و ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت و پایش در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص سهمیه کود استان گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۵۳ هزار تن کود اوره، ۴۰ هزار تن کود فسفات و ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن کود پتاس سهمیه استان بوده است. طی آخرین ابلاغیه قیمت کود تعدیل شده است. در گذشته قیمت هر کیسه کود پتاس ۵۴۰ هزار تومان بود که در حال حاضر قیمت آن به ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. کود فسفات از کیسه‌ای ۴۸۰ به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

اورانی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا به این لحظه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده دام و طیور به استان وارد شده که این عدد در سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار تن بوده است. همچنین امسال ۱۰۰ درصد نهاده‌های مرغ تخم‌گذار و گوشتی، ۸۵ درصد نهاده‌های گاوداری‌های صنعتی شیری و ۴۵ درصد نهاده‌های گاوداری‌های غیرصنعتی شیری و روستایی و دام سبک روستایی و عشایری تامین شد.

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تدوین کردیم که در هر ماه حداقل ۹ میلیون جوجه‌ریزی داشته باشیم. نیاز استان به گوشت مرغ بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ تن است که حدودا ۲۰۰ تن در شهرستان‌ها و ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن در مشهد استفاده می‌شود. برنامه دیگر ما افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های مناسبت‌دار است. در بهمن ماه بالغ بر ۱۰ میلیون ۲۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شد و خروجی مرغ آماده کشتار این جوجه‌ریزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به بازار می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بالغ بر ۲۰۰۰ تن مرغ منجمد و قطعه‌بندی شده در سردخانه‌های واحدهای فست‌فودی، رستوران‌داری و هتل‌داری وجود دارد، اظهار کرد: به طور کلی نیاز تمام مراکزی که مرغ عمده داشتند، تامین شده است. ذخیره مطمئنی از مرغ داخلی و وارداتی در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام وجود دارد که این مرغ با قیمت ۲۰ هزار تومان در مناطق کم‌برخوردار و محروم عرضه می‌شود.

اورانی تاکید کرد: هر فردی گرانتر از نرخ مصوب مرغ زنده را عرضه کند، این مرغ ضبط شده و با قیمت مصوب توزیع می‌شود. به شرکت تعاونی کشتارکن‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر کشتارکنان مرغ را گران خریده و یا گران بفروشند، برای همیشه مجوز کشتار آنان را لغو کرده و از فعالیتش در سطح مرغداری‌ها جلوگیری خواهیم کرد. همچنین خروج مرغ زنده از استان ممنوع است.
وی ادامه داد: همچنین خروج مرغ زنده از استان ممنوع است و اگر این موضوع مشاهده شود، ضمن ضبط مرغ زنده و فروش آن با قیمت مصوب با متخلف برخورد خواهد شد. خروج تخم مرغ از استان نیز تنها با هماهنگی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با میوه تنظیم بازار نیز اظهار کرد: بالغ بر ۲۰ هزار تن بار میوه که شامل ۱۲ هزار تن پرتقال و ۸۰۰۰ تن سیب می‌شود، به انبارهای بخش خصوصی استان وارد شده است. این بار باید در عرض ۱۵ روز عرضه شود؛ در غیر این صورت کیفیت خود را از دست خواهد داد.

اورانی افزود: سهمیه شکر استان که بالغ بر ۱۵ هزار تن بود، دریافت شده و در شبکه مصرف قرار داده شده است. در حال حاضر بیش هشت برابر مصرف ماهانه استان ذخیره شکر وجود دارد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۲۱۰ هزار تن برنج در انبارهای بخش خصوصی استان ذخیره شده است. این ذخایر برنج از نوع هندی و تایلندی است. در ۶ ماه اول سال جاری عرضه برنج پاکستانی در استان صورت گرفت اما در حال حاضر تنها برج هندی ۱۱۲۱ و برنج تایلندی توزیع می‌شود.

الزامات قانونی برای رعایت الگوی کشت ابلاغ نشده

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این نشست گفت: جنگ بین روسیه و اوکراین قطعا بر قیمت گندم اثر بسیار چشمگیری گذاشته و ما همیشه متاثر از این تغییرات بوده و هستیم.

غلامحسین ساربان اظهار کرد: قیمت محصولات اساسی کشور رو به افزایش است. جنگ بین روسیه و اوکراین قطعا بر قیمت گندم اثر بسیار چشمگیری گذاشته و ما همیشه متاثر از این تغییرات بوده و هستیم.

وی افزود: امیدواریم با مقدمات فراهم شده از جمله کشاورزی قراردادی که کشاورزان را به سمت محصولات مورد نظر دولت هدایت می‌کند، بتوانیم فضا را به سمت محصولاتی ببریم که نیاز اساسی کشور است. بزرگترین مشارکت کشاورزان استان با آب منطقه‌ای در اجرای کنتورگذاری بوده و تمام چاه‌های استان کنتورگذاری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: در خراسان رضوی در حال حاضر ۳۷۲ هزار هکتار باغ و حدود ۶۳۳ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی وجود دارد.

ساربان عنوان کرد: الگوی کشت باید پاسخ بدهد که چه محصولی به چه مقدار و در چه مکانی کاشته شود. الگوی کشت مبتنی بر مباحث فنی، اقتصادی، زیست محیطی و مسائل راهبردی و مدیریتی کشور است. الگوی کشت نیازمند چهار الزام از جمله الزام‌های فنی، اقتصادی، راهبردی و استراتژیک و الزام زیست‌محیطی بوده که کمتر به آن توجه شده است.

وی اضافه کرد: در ۲۰ سال گذشته الگوی کشت استان تغییر شدیدی داشته و از محصولات زراعی پرآب به سمت محصولات عمدتا باغی کم‌آب‌طلب رفته است. ۲۰۰ هزار و ۷۲۰ هکتار از محصولات زراعی آبی استان کم شده که شامل ۱۱۴ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم، ۱۹ هزار هکتار سطح زیرکشت جو، ۲۶ هزار هکتار سطح زیرکشت پنبه و ۳۱ هزار هکتار سطح زیرکشت چغندر قند است؛ این ۲۰۰ هزار و ۷۲۰ هکتار به سمت محصولات کم‌آب‌طلب حرکت کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: ۹۶ هزار هکتار به باغات پسته و ۵۶ هزار هکتار به سطح زیرکشت زعفران افزوده شده است. حدود ۲۷ هزار هکتار به سطح زیرکشت گیاهان دارویی و حدود ۲۰ هزار هکتار به باغات هسته‌دار، دانه دار و دانه ریز اضافه شده است. محصولاتی مانند پسته، زعفران و گیاهان دارویی به ازای هر متر مکعب آب، درآمد بیشتری نسبت به محصولات زراعی پرآب تولید می‌کنند.

ساربان خاطرنشان کرد: الزامات قانونی برای رعایت الگوی کشت ابلاغ نشده و به اعتقاد بنده دو تعرفه آب و انرژی می‌تواند الگوی کشت را نهادینه کند. یعنی اگر کشاورزی به عنوان مثال با کشت گندم به مدیریت دولت و تامین غذای مردم کمک کرد، تعرفه آب و برق مناسب‌تری برای او اجرا کنیم و اگر فردی تنها منافع خود را مد نظر قرار داد، تعرفه‌ها را برای او افزایش دهیم.

افزایش ۳۰ درصدی تولید مرغ در خراسان رضوی

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: تولید مرغ در استان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۸ به میزان ۵۰ درصد افزایش داشته‌ است. میزان جوجه‌ریزی در سال گذشته ۷۶ میلیون قطعه بود که این عدد در سال جاری به ۱۰۸ میلیون قطعه رسیده است.

محمد مهدی یعقوب‌زاده اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای جلوگیری از به‌ وجود آمدن مشکلات سال‌های پیش برنامه‌ای عملیاتی برای افزایش تولید مرغ پیش‌بینی کردیم.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه تخم مرغ در استان حدود ۲۰۰ تن است، افزود: تولید روزانه تخم مرغ در استان حدود ۳۵۵ تن است و این ۱۵۰ تن تخم مرغ مازاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در فاصله زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین همیشه تقاضای بالایی برای مرغ و تخم مرغ وجود دارد. از ۲ ماه گذشته پیشی‌بینی‌ها برای این موضوع انجام شده و تمام تدابیر لازم برای جبران این کمبودها اندیشیده شده است.

یعقوب زاده بیان کرد: تولید مرغ و تخم مرغ تولید پرریسکی است؛ نمی‌توان مرغ و تخم مرغ را به صورت تازه برای چند روز مشخص حفظ کرد. در حد بسیار بی‌سابقه‌ای مرغ منجمد برای توزیع در ایام پایانی سال و نوروز پیش‌بینی کرده‌ایم. تولید مرغ در پنج روز پایانی سال ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. متوسط تولید مرغ ۵۰۰ تن در روز بوده که این عدد در این ایام به ۷۰۰ تن در روز رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه‌ها را از پنج روز قبل از عید ۲ شیفت کرده و تعطیلات آن‌ را حذف کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم میزان مرغ گرم تولید شده پاسخگوی نیاز استان و زوار باشد. تولید مرغ در روز گذشته ۷۰۰ تن بوده و پیش‌بینی می‌کنیم این تولید در ایام پایانی سال به نزدیک ۸۰۰ تن برسد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.