×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
امسال صادرات زعفران در مقایسه با سال پیش هر ماه با کاهش مواجه بوده است

فرشید منوچهری با اشاره به حجم صادرات زعفران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: میزان صادرات زعفران کشور در هفت ماه نخست امسال ۷۳ هزار و ۲۴۴ کیلوگرم به ارزش ۸۳ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار بوده است. این میزان طی سال گذشته و در همین مدت بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۴۲۵ کیلو به ارزش ۵۹ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار بوده است. بر این اساس میزان صادرات زعفران در سال جاری از نظر وزنی ۶۱ درصد کاهش ولی از نظر ارزشی ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: البته از آنجایی که قیمت زعفران صادراتی بر اساس نرخ پایه صادراتی گمرک اعلام می‌شود، این آمار نمی‌تواند واقعی باشد و مبنای برنامه‌ریزی قرار گیرد.

منوچهری با اشاره به ترکیب بسته‌بندی زعفران‌های صادره از کشور در هفت ماه نخست امسال عنوان کرد: ۷۵ درصد این بسته‌بندی‌ها بیش از ۳۰ گرم، حدود ۱۲ درصد کمتر از ۱۰ گرم و کمی بیش از این هم بسته‌بندی‌های بین ۱۰ تا ۳۰ گرم بوده است.

دبیر شورای ملی زعفران در خصوص علل کاهش حجم صادرات زعفران عنوان کرد: مهم‌ترین دلیل کاهش تولید زعفران طی سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. همچنین حضور فعال قاچاقچیان زعفران که از نظر خرید با صادرکنندگان رسمی در شرایط یکسانی قرار دارند اما هزینه‌های استاندارد، گمرک و عوارض آب مجازی را پرداخت نمی‌کنند، موضوع دیگری است که به کاهش صادرات زعفران دامن زده است. این قاچاقچیان در صورت صدور زعفران از کشورهای همسایه از معافیت‌های ورودی نیز برخوردارند و ارز حاصل از صادرات را هم با نرخ بازار عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: همه این‌ها در حالی است که صادرکننده واقعی ملزم به ارائه ارز حاصل از صادرات خویش با نرخ کمتر در سامانه نیماست. همچنین وی باید حقوق و عوارض کشور هدف صادرات را پرداخت نماید که این موضوع در قیمت تمام شده محصول صادراتی تاثیرگذار به حساب می‌آید.

منوچهری با بیان اینکه قیمت بازارها بر میزان مصرف زعفران اثرگذار است، خاطرنشان کرد: از این رو لازم است به جای افزایش قیمت زعفران، جهت پایین آوردن هزینه‌های تولید برای کاهش قیمت تمام شده تلاش بیشتری کرد.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: نبود ثبات در نرخ ارز نیز موضوع دیگری است که بر میزان صادرات زعفران اثرگذار است. البته باید توجه داشت وضعیت تبلیغات در بازارهای جهانی روی خواص و کاربردهای زعفران در توسعه مصرف آن موثر است.

منوچهری در خصوص کشورهای مقصد صادراتی زعفران استان و کشور نیز گفت: در این هفت ماه حجم صادرات زعفران کشور به ترتیب از بیشترین تا کمترین مربوط به کشورهای امارات، اسپانیا، چین، قطر و افغانستان بوده است. باید توجه داشت طی ۲ سال گذشته کشورهای جدیدی به جمع تولیدکنندگان زعفران پیوسته‌اند که از این میان می‌توان به بلغارستان، ازبکستان و تاجیکستان اشاره کرد.

وی افزود: به طور کلی زعفران ایران به بیش از ۶۸ کشور جهان صادر می‌شود. البته نوساناتی در میزان صادرات زعفران به کشورها وجود دارد. به عنوان نمونه در هفت ماه نخست سال پیش بیشترین حجم صادرات این محصول به مقاصدی نظیر چین، امارات، اسپانیا، افغانستان و هنگ‌کنگ بوده است. این مقاصد در سال جاری امارات، چین، قطر و افغانستان بوده‌اند. در مجموع این پنج کشور بیش از ۷۶ درصد واردات زعفران ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.