×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خراسان رضوی بیش از ۱۳ میلیون دلار پسته صادر کرد

علی هدایتی  با اشاره به کاهش صادرات محصول پسته از کشور افزود: میزان صادرات پسته استان در مدت مشابه پارسال چهار هزار و ۷۳۴ تن به ارزش ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است که امسال کاهش دارد.

وی ادامه داد: علت کاهش صادرات پسته کشور در ۲ بخش کاهش تولید و مشکلات صادرکنندگان از جمله چالش های موجود در برگشت ارز است.

مدیر توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ضعف موجود در صادرات پسته استان گفت: مبادله کشاورزان با یکدیگر و قرارداد بستن با تاجران و صادرکنندگان استانهای دیگر از جمله کرمان و اعتماد کامل کشاورزان به آنها از مهمترین عوامل این شرایط است که نمی‌توان آنها را به سمت معدود تاجران بومی خراسان رضوی سوق داد.

هدایتی افزود: علاوه بر این عوامل زیرساختی و نوع برخورد گمرک خراسان رضوی، تعداد کم آزمایشگاههای سلامت پسته و امکانات بیشتر گمرک استانهای دیگر، موجب شده در سالیان گذشته بخش عمده صادرات محصول پسته استان از سایر استانها انجام شود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی با برخورداری از ۲۵ درصد سطح زیر کشت پسته و ۲۳ درصد تولید محصول کشور، جایگاه دوم را در بین استانهای تولیدکننده پسته به خود اختصاص داده است و میزان تولید سالیانه پسته در استان بین ۵۰ تا ۷۰ تن پسته خشک است که امسال با همت و تلاش مضاعف پسته کاران استان و مشاوره کارشناسان از سطح زیر کشت ۸۴ هزار هکتار باغ بارور استان ۶۵ هزار تن پسته خشک برداشت شده است.

مدیر توسعه تجارت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این میزان تولید نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد دارد در حالی که امسال به شدت با شرایط نامساعد جوی از قبیل کاهش شدید نزولات آسمانی، نوسانات دمایی، تنش‌های سرمایی اول فصل و باد و توفان مواجه بودیم.

هدایتی افزود: از مجموع باغ های پسته استان ۷۰ درصد بارور و ۳۰ درصد غیربارور است./ایرنا

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.