×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تسهیل صدور روادید و افزایش پروازها، بسترساز توسعه تعاملات تجاری ایران و تاجیکستان

به گزارش توس اکو و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی غفوری مقدم» در حاشیه نشست شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان اظهار کرد: در این نشست صحبت‌هایی در خصوص تسهیل صدور روادید و افزایش پروازها بین دو کشور مطرح شد که قطعا این اقدامات می‌تواند درت وسعه تعاملات دوجانبه بسیار اثرگذار باشد.

به عقیده غفوری مقدم، توجه به تولیدات مشترک، از دیگر زمینه‌هایی است که می‌تواند دامنه همکاری میان دو کشور را گسترش دهد. وی گفت: در زمینه تولیدات مشترک باید به مزیت‌های دو کشور توجه کرد و برنامه‌ریزی مشترکی حول این ظرفیت‌ها و مزیت‌ها انجام داد. این تولیدات مشترک از یکسو می‌تواند بسترساز همکاری میان دو کشور باشد و از سوی دیگر به سایر کشورهای آسیای میانه صادر شود.

وی با اشاره به ظرفیت دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق تاجیکستان اظهار کرد: تبعا تاجیکستان نیز می‌تواند از ظرفیت ایران برای تامین نیاز داخلی و نیازهای صادراتی خود به دیگر کشورها استفاده کند.

معاون بازرگانی اداره کل صمت خراسان رضوی، تاجیکستان را دومین کشور هدف صادراتی استان خواند و افزود: بیش از ۸۰ درصد صادرات ایران به تاجیکستان از طریق خراسان رضوی صورت می‌گیرد و خوشبختانه زمینه‌های بسیار مفیدی در توسعه تجارت با این کشور وجود دارد. البته برخی ظرفیت‌های موجود در طرفین، کمتر شناخته شده و با احصاء صحیح آنها، توسعه تعاملات ایران و تاجیکستان را شاهد خواهیم بود.

 

ظرفیت خراسان رضوی برای انتقال تکنولوژی صنعتی به تاجیکستان

وی با اشاره به هدف‌گذاری تاجیکستان در زمینه توسعه واحدهای تولیدی در حوزه‌های مختلف، گفت: این موضوع از اولویت‌های تاجیکستان است و با توجه به ظرفیت‌های خراسان رضوی در حوزه صنعت، قطعا می‌توانیم در این حوزه به تاجیکستان کمک کنیم. استان ما می‌تواند در زمینه تامین ماشین آلات خطوط واحدهای صنعتی و بحث انتقال تکنولوژی در بخش‌های مختلف با تاجیکستان همکاری کند.

وی عنوان کرد: خراسان رضوی در زمینه ماشین‌سازی و توسعه صنایع دانش بنیان ظرفیت‌های بسیار مطلوبی دارد که تاجیکستان نیز در این حوزه تقاضاهایی دارد. همچنین، استان ما در زمینه تولید انواع مصالح ساختمانی ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور دارد که در این حوزه نیز تعاملات میان دو کشور می‌تواند توسعه یابد.

غفوری مقدم عنوان کرد: با توجه به اینکه ما در پارک علم و فناوری واحدهای دانش بنیان فعالی داریم و تاجیکستان نیز علاقه مند به استفاده از این ظرفیت‌هاست، در تلاشیم از این فرصت برای معرفی واحدهای دانش بنیان و صنایع «های‌تک» استفاده کنیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی افزود: تاکید ما استمرار و پذیرش هیات‌های تجاری در بخش‌های مختلف است که اگر این روند تداوم یابد، اعزام هیات و پذیرش دو طرفه می‌تواند سبب نزدیک شدن دیدگاه‌ها در حوزه‌های مختلف شود. امید می‌رود در بخش انتقال تکنولوژی و تولید ماشین آلات نیز به تفاهمات مشترکی دست یابیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.