×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
بخش باغبانی خراسان رضوی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی استان طی سال جاری گفت: در مجموع بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش باغبانی خراسان رضوی خسارت وارد شده است.

محمد میری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان خسارات محصولات باغی خراسان رضوی اظهار کرد: بیشترین خسارتی که از ابتدای امسال به بخش کشاورزی استان وارد شده، مربوط به محصولات باغی بوده است. در این بخش درصد خسارت سرمازدگی از همه مخاطرات کشاورزی بیشتر بوده است.

وی افزود: امسال به بیش از ۱۵۸ هزار تن از محصولات باغی به خاطر مخاطرات کشاورزی که اکثر آن سرمازدگی و بخشی هم نشات گرفته از تنش‌های خشکسالی بوده، صدمه وارد شده و به همین دلیل کاهش تولید داشتیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه خسارت وارد شده به هر نوع محصول متفاوت بوده، تصریح کرد: به گیاهان دارویی دیم ۱۰۰ و به زیره سبز و سایر گیاهان دارویی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و تولید این محصولات کاهش داشته است. همچنین در برخی محصولات سردرختی به خاطر سرمازدگی که اواخر سال گذشته و اویل امسال اتفاق افتاد، حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد خسارت وارد شد.

میری با تاکید بر اینکه از باغداران درخواست می‌شود روش‌های پیشگیرانه را اجرا کنند، گفت: تجهیز باغ‌ها به سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از کودهای آلی با هدف افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک، استفاده از ارقام و واریته‌های متحمل به تنش‌های محیطی، بهبود تغذیه و… از جمله اقداماتی است که برای جلوگیری از خسارت بیشتر در باغ‌ها در استان باید انجام شود.

۳۰ درصد از محصولات باغی استان تحت پوشش بیمه است

وی همچنین بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود: تاکنون در این خصوص فرهنگ‌سازی خوبی شده و هر سال شاهد افزایش سطح بیمه باغات در خراسان رضوی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از محصولات باغی استان تحت پوشش بیمه است. بیشترین غرامتی که در سال جاری به بخش کشاورزی پرداخت شده، مربوطه به حوزه باغبانی بوده، به طوری که تا آخر دی‌ ماه صندوق بیمه بالغ‌ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به این بخش پرداخت غرامت داشته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به کاهش ۲۰۰ تنی در محصول زعفران برآورد می‌شود به این بخش حداقل ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده باشد.

وی از کاهش ۲۵ هزار تنی تولید پسته در استان نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از بروز این خسارت‌ها توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته و تاکنون رشد بسیار خوبی داشته است.

میری افزود: تلفیق سه پروژه مدیریتی استفاده از گونه‌های پرمحصول و متراکم، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و سایبان موجب افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی بهره‌وری و صرفه جوی در نهاده‌ها می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.