×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
بانک جامع اطلاعات امام رضا(ع) رونمایی می‌شود

در آستانه دهه کرامت، نشست خبری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام در مشهد برگزار شد.

به گزارش توس اکو، محمودرضا برازش،در این نشست خبری  اظهار کرد: اساس تاسیس بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در بیست سال گذشته، از برگزاری یک شب شعر در شب میلاد امام رضا(ع) آغاز شد و استقبالی که از آن برنامه صورت گرفت باعث شد مسئولان متوجه این ظرفیت شوند و برنامه‌های این بنیاد به تدریج به هشت محور با گستره ملی ارتقا پیدا کند.

وی افزود: در نشستی که سال ۱۳۹۱ از سوی هیات دولت برگزار شد، تاسیس بنیاد بین المللی امام رضا(ع) را مصوب کردند و از آن سال تاکنون جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بیان کرد: اهم فعالیت‌های ما فعالیت‌هایی در قالب گسترش فرهنگ و معارف رضوی در بخش‌های علمی، فرهنگی و هنری است و طبق روالی که از قبل داشته‌ایم، توجه شده تا برنامه‌هایی را بر اساس تمایلات استان‌ها گسترش دهیم. با توجه به تمایلات و لهجه‌ها سعی کرده‌ایم تا برنامه‌هایی را در این راستا دنبال کنیم و به عنوان مثال در استان خوزستان به دلیل ارتباطی که با کشورهای همسایه وجود دارد، جشنواره شعر به زبان عربی برگزار می‌شود.

برازش با اشاره به تعامل این بنیاد با آستان قدس رضوی ادامه داد: با هم‌افزایی صورت گرفته میان بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی، امسال قرار بر این شد تا اختتامیه بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همراه با جشن میلاد حضرت رضا(ع) و تقدیر از خادمان آن حضرت در سالن قدس حرم مطهر رضوی برگزار شود. در حال حاضر در تدارک دعوت از بخش‌های مختلف هستیم و طبق روال تقدیر از خادمان فعال در عرصه‌های مختلف فرهنگی در دستور کار ما قرار دارد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت :  در دو سال گذشته جشنواره امام رضا (ع) به دلیل بحران کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مجازی برگزار شد و به لطف خدا امسال تمام بخش‌های جشنواره به صورت حضوری و در سالن قدس کتابخانه حرم رضوی برگزار خواهد شد. برازش افزود : ضمن همکاری با استانها جشن میلاد امام رضا (ع) را برگزار می کنیم و امیدواریم مسئولان ارشد کشور و هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و استادان در آن حضور یابند؛ همچنین قرار است  نمایندگان فرهنگی و میهمانانی هم از عتبات عالیات عراق و کشورهای همسایه در جشن امام رضا (ع) داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه تولیدات مختلف در رده‌های مختلف مورد حمایت بنیاد فرهنگی، هنری امام رضا (ع) هستند، گفت: در برنامه شب میلاد امام هشتم(ع) یکی از آثار جدید آقای روح الامین  به نام نماز باران هم رونمایی خواهد شد.
وی گفت: ما هم‌اکنون در حال تدوین فرازهایی از زندگی امام رضا (ع) هستیم که هنرمندان تصویرگر بتوانند آن را به تصویر بکشند، همچنین اثر نماز باران یکی از برنامه‌ها در همین راستا است که هم‌اکنون به دست حسن روح الامین در حال تولید است.
برازش ابراز امیدواری کرد که این اثر تا آن روز به پایان برسد و در معرض دیدم عموم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در کنار حمایت از طرح‌های استانی، تولیدات مختلف فرهنگی و هنری را نیز حمایت می‌کنیم؛ لذا سعی کرده‌ایم با کمک هنرمندان در بخش‌های مختلف تولیدات متنوعی داشته باشیم و خلاءهای موجود را بیابیم تا در راستای آن گام برداریم. بر این اساس آلبومی از آواهای ایران‌زمین که یک کار کم‌نظیر در مدح امام رضا(ع) است را تولید کرده‌ایم. جمع آوری اشعار مرتبط با امام رضا(ع) که توسط شاعران معاصر سروده شده نیز از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: بر خلاف ۱۷ سال پیش که کار جمع‌آوری کتاب با موضوعات رضوی انجام شد، اما اشعار موجود بسیار کم بود و یک کتاب کم‌حجم به چاپ رسید، در سال جاری که این اقدام صورت گرفت آمار نسبت به سال‌های گذشته بسیار بالا رفته که این امر نشانه برکات این جشنواره‌هاست.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب جدید مرحوم سعید تشکری در این ایام گفت: دو سال است که کاری با همکاری نهادهای مرتبط در حوزه کتاب را شروع کرده‌ایم و آن پژوهش آماری از کتب منتشر شده با موضوع امام رضا(ع) است و تاکنون حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ عنوان کتاب شناسایی و خریداری شده و امیدواریم نخستین پایگاه اطلاع‌رسانی امام رضا(ع) را به زودی در مشهد راه اندازی کنیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) با اشاره به سالها خدمتش در آستان قدس رضوی و  همکاری نزدیک بنیاد با کتابخانه آستان قدس  رضوی از رونمایی فاز نخست بانک جامع اطلاعاتی امام (ع) در دهه کرامت خبر داد.
برازش تصریح کرد: کار دیگری که انجام داده‌ایم جمع‌آوری اطلاعات فرهنگی درباره امام رضا (ع) از همه شهرهاست و سعی کرده‌ایم در این زمینه دقیق عمل کنیم. کتابها و منابع بسیاری درباره امام رضا(ع) داریم که منسجم نیستند و در تلاشیم که بانک جامع اطلاعاتی امام رضا(ع) را راه اندازی کنیم تا در خدمت همه علاقه مندان داخلی و خارجی قرار گیرد .ان شالله نمای اولیه بانک جامع اطلاعات  هم هرچه زودتر راه می شود.
وی در ادامه از فعالیت های بنیاد امام رضا (ع) در زمینه پژوهشی اشاره کرد و گفت : یک فصلنامه به نام  فصلنامه رضوی داریم که مورد تایید وزارت علوم را است و ضمنا مجوز فصلنامه «معارفه اهل بیت » را هم گرفته‌ایم که انشالله به زودی نخستین جلد آن منتشر می‌شود.

برازش درباره بودجه و نیروهای این بنیاد گفت: شاید باور نکنید اما تعداد کارکنان ما در بنیاد بیست و پنج نفر هستند و حتی خبرگزاری رضوی هم توسط یک نفر اداره می‌شود . می‌خواهم بگویم آنچه منظر ماست صرفه‌جویی و انجام کارهای باکیفیت است تا به فرهنگ و هنر خدمت کرده باشیم. وی گفت: در سال ۹۶ بودجه ما ۷  میلیارد تومان بوده و در طول این ۵ سال بودجه بنیاد فقط ۳۵ درصد افزایش داشته  و به ۱۰ میلیارد تومان رسیده است  در حالیکه ما ۳۲استان را با این مبلغ حمایت می‌کنیم و اگر صرفه جویی و هم افزایی در این سال‌ها نبود نمی‌توانستیم از عهده کارها برآییم.
وی افزود: اگر بتوانیم تولیدات خوبی در رشته‌های فرهنگی داشته باشیم علاوه بر کار فرهنگی مناسب چرخه اقتصادی این تولیدات را هم به راه می‌اندازیم. به هرحال با بودجه مذکور حمایت از سی و دو استان دشوار است و انشالله که بر آن افزوده شود.
برازش در بخش دیگری از سخنانش در باره شفافیت بودجه بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم گفت: خدارا شکر ما اطلاعات را شفاف در اختیار مسئولان می‌گذاریم. اطلاعات مالی و جزییات آن را هرماه ارائه می‌کنیم. در دوسال گذشته صورت مالی ما مقبول بوده است و امسال هم آماده برگزاری مجمعی در این باره هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.