×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی

به گزارش توس اکو، محمدامین بابایی، در نشست خبری هفته جهانی کارآفرینی که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، اظهار کرد: هفته جهانی کارآفرینی از سال ۹۴ وارد تقویم وزارت کار شده است. آن سال‌ها تمام برنامه‌هایی که برای این هفته طراحی شده بود، به ۱۰ برنامه‌ هم نمی‌رسید اما خوشبختانه امروز پس از هفت سال که از این کار فرهنگی به صورت ویژه در استان گذشته، شاهد راه‌اندازی مراکز نوآوری زیادی در مشهد هستیم که بهترین آن‌ کارخانه نوآوری مشهد است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: امروز که فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی زیادی را در حوزه کارآفرینی برنامه‌ریزی و پیگیری می‌کنیم، دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، خاوران، حکیم سبزواری، پارک علم و فناوری و… پای کار آمده‌اند و به صورت ویژه در این عرصه‌ها در حال فعالیت هستند. در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی مرکز رشد و سرانه نوآوری را راه‌اندازی کرده است.

بابایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز شاهد انعقاد تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و آموزش و پرورش برای برگزاری رویداد باشگاه کارآفرینان نوجوان هستیم. هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه این بود که بتوانیم تمام شهرستان‌های استان را پای کار آوریم. تا کنون بیش از هشت شهرستان به صورت ویژه پای کار آمده‌اند و شهرستان‌هایی که عملکرد ضعیف‌تری هم داشته‌اند نیز در تلاش هستند خود را به این سطح برسانند.

بابایی بیان کرد: برای هفته جهانی کارآفرینی ۳۵ برنامه در فضای مجازی، ۳۷ برنامه به صورت حضوری در سطح مشهد و ۳۷ برنامه هم در سطح شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده است؛ یعنی به طور کلی نزدیک به ۱۱۱ برنامه در سطح استان برنامه‌ریزی شده است. همچنین خوشبختانه تشکلات بخش خصوصی استان مانند انجمن شتاب‌دهنده‌ها، اتاق بازرگانی، کانون کارآفرینان، انجمن مراکز مشاوره، انجمن کاریابی و… هم به این جریان متصل شده و پای کار آمده‌اند تا بتوانیم برنامه‌هایی را برای این هفته برگزار کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: اکثر برنامه‌های ویژه‌ای که برای این هفته برنامه‌ریزی شده، اجرای وبینارهای تخصصی در حوزه کارآفرینی، آموزش قوانین کار در فضای مجازی و… است.

بابایی اظهار کرد: یکی از ابزارهای مهمی که کارآفرینان باید با آن آشنا شوند، چالش‌هایی است که با دستگاه‌های اجرایی خواهند داشت. از جمله آن می‌توان به دغدغه‌ای که بسیاری از کارآفرینان و صاحبان استارت‌آپ‌ها در ابتدای کار در انعقاد قرارداد با نیروهای کار دارند، اشاره کرد. در همین راستا مقرر شده آموزش همگانی در این خصوص برگزار شود و از این طریق به کسانی که صاحب ایده هستند، کمک شود از ظرفیت بخش تعاون استفاده بیشتری داشته باشند. موضوع معرفی سرفصل‌های تسهیلاتی که نیاز مهم کارآفرینان است نیز یکی دیگر از برنامه‌های طراحی شده برای این هفته است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ درصد کسب‌وکارها در یک سال اول به علت نداشتن تجربه کافی با شکست مواجه می‌شود. تجربه‌ای که ما از فعالیت‌های چند ساله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته‌ایم، نشان می‌دهد در این زمینه حلقه مفقوده‌ای وجود دارد و آن حلقه مفقوده، نبود مراکزی به نام مراکز مشاوره کارآفرینی است. تشکیل این مراکز تقریبا از سال ۹۰ در دستور کار قرار گفت و تا کنون نیز ادامه دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در حقیقت با توجه به این خلا، مراکز مشاوره کارآفرینی را برای اولین بار راه‌اندازی شد. در حال حاضر در استان تعداد ۹۴ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی وجود دارد و از این تعداد ۱۸ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی مربوط به هفت ماه ابتدایی سال جاری است که مجوز فعالیت خود را دریافت کردند.

بابایی عنوان کرد: جدای از شبکه‌سازی، عمده‌ترین نقش‌آفرینی که مراکز مشاوره می‌توانند داشته باشند، این است که مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار را کوتاه کنند. در حال حاضر نزدیک به ۳۵ مرکز شتاب‌دهنده در استان و به ویژه مشهد در حال فعالیت هستند. در این میان یکی از چالش‌های ما این است که اکثر این مراکز در مشهد مستقر شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت ما به دنبال امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین انجمن شتاب‌دهنده‌ها و سازمان صنعت و معدن و اداره کار هستیم تا از این طریق فضای اشتراکی را در صنعت خود وارد کنیم. به عبارتی با این کار به دنبال این هستیم که فضای صنعتی را پای کار آوریم.

بابایی خاطرنشان کرد: وقتی بناست که دانشگاه نسل چهارم کار کند به این معناست که در قبال جامعه خود مسئولیت دارند. امروز به جایگاهایی برای ارتباط صاحبان کسب‌وکار و یا کارآفرینان با مراکز دانشگاهی نیاز داریم. به همین جهت ما باید بتوانیم دیوارهای فیزیکی که میان دانشگاه‌ و کارآفرینان وجود دارد، حذف کنیم. به عبارتی دانشگاه باید برای کارآفرینان ما فرش قرمز پهن کند و کرسی کارآفرینی را در دانشگاه بگذارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: نیاز داریم که صنایع پیشران ما صنایع زایشی باشند که اگر صنایع ما به این سمت پیش روند موفق می‌شوند. در این میان یکی از صنایعی که در این حوزه عملکرد خوبی داشته است، صنایع ماشین سازی اراک است.

بابایی عنوان کرد: پس با این وجود اگر ما معتقدیم که دیوار فیزیکی بین دانشگاه و کارآفرینی باید برداشته شود، صنعت ما هم باید این دیواری که بین خود و کارآفرینان کشیده است را بردارد، چرا که ارتباط بین صنعت و دانشگاه با مدل‌های مردمی جوابگو نیست بلکه صاحبان صنعت و کارآفرینان ما مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستند را مطرح کنند و از صاحبان ایده برای ارائه راهکارهایی در این خصوص دعوت کنند.

وی افزود: ما نیازمند این موضوع هستیم تا با یک رویکرد نوآوری و کارآفرینی به بخش تعاون نگاه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم شبکه مسائل و بخش تعاون را حل کنیم که در همین راستا نیز وزارت تعاون، کار و رفاه، مرکز نوآوری و یا منتال را راه‌اندازی کرده است که ما در حال حاضر نیز پیگیر این موضوع هستیم که مرکز منطقه‌ای منتال را در استان و به ویژه در مشهد راه‌اندازی کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: آنچه که تقریبا می‌توان گفت پاشنه آشیل بخش کارآفرینی است؛ تشخیص است. همین موضوع است در فرایند کارآفرینی کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار در بازار ماندگار شود و در مسیر توسعه قرار گیرد.

بابایی عنوان کرد: در حال حاضر تقریبا ۴۸ هزار اشتغال جدید در استان در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت شده و به لحاظ تعداد ثبتی‌ها خراسان رضوی پس از تهران و خوزستان رتبه سوم را دارد. در تلاش هستیم که به رتبه دوم دست پیدا کنیم. در سامانه رصد آن دسته از اشتغال‌هایی که در سال ۱۴۰۱ ایجاد شده‌اند، ثبت می‌شوند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر شاخص فرصت‌های شغلی اعلامی توسط دستگاه‌های استانی ۴۱ درصد، صدور مجوز مشاغل خانگی ۳۳ درصد، تسهیلات پرداختی مشاغل خانگی ۱۴ درصد، ایجاد اشتغال مشاغل خانگی در راستای الگوی مشاغل خانگی ۱۰ درصد، اجرای طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی ۲۲ درصد، بکار گماری جویندگان کار از طریق کاریابی‌های غیر دولتی ۱۱ درصدو معافیت بیمه‌ای کارفرما ۲۳ درصد است.

بابایی ادامه داد: شاخص جمعیت استان بر اساس برآورد سال ۱۴۰۱ جمعیتی بالغ بر هفت میلیون و ۷۱ هزار نفر بوده و نسبت جمعیت استان به کشور ۸.۲ است. همچنین جمعیت شهری بر اساس برآورد سال ۱۴۰۱ بالغ بر پنج میلیون و ۲۸۲ هزار نفر و جمعیت روستایی بر اساس برآوردی که در سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم یک میلیون و ۷۸۹ هزار نفر است.

وی اظهار کرد: در حاضر نیز شاخص تعداد خانوار در استان یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۷۰۳، جمعیت ۱۵ سال و بالاتر چهار میلیون و ۸۸۹ هزار نفر، جمعیت شاغل دو میلیون نفر، جمعیت بیکار ۱۳۲ هزار نفر، تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی تا شهریورماه سال جاری ۸۸ هزار و ۷۸۸ نفر، تعداد کارگاه‌های بیشتر از ۵۰ نفر تا شهریورماه سال جاری ۲۱۰۵ کارگاه و تعداد کل بیمه شده‌های کارگری هم تا شهریور امسال ۹۶۱ هزار و ۵۷ نفر هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی در تابستان امسال در سطح استان عنوان کرد: شاخص نرخ بیکاری در تابستان امسال ۷.۲ درصد بوده که نسبت به سال گذشته که عدد آن ۷.۵ درصد بوده ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال ۴۲.۴ درصد بوده که نسبت به سال گذشته که ۴۰.۳ درصد بوده و ۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

بابایی ادامه داد: همچنین شاخص نرخ شاغلین در بخش‌های اقتصادی در بخش کشاورزی در تابستان سال گذشته ۲۱.۱ درصد بوده که این رقم امسال به ۱۷.۴ درصد رسیده است، در بخش خدمات نیز این رقم در تابستان سال گذشته ۴۴.۳ درصد بوده که امسال به ۴۷.۳ درصد رسیده است و در بخش صنعت هم در تابستان سال گذشته ۳۴.۶ درصد بوده که در تابستان امسال به ۳۵.۶ درصد رسیده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.