×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اظهار نگرانی رییس شورای ملی زعفران از کاهش صادرات این محصول به چین

محسن احتشام افزود: چین، بازار نوظهوری بود که طی سالهای گذشته جهت صادراتی زعفران ایران را تغییر و آن را افزایش داد، این کشور طی ۲ سال گذشته مقام نخست را در بین کشورهای دیگر از محل واردات زعفران ایران داشت و در این مدت بیشترین زعفران ایران به آن کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: صادرات زعفران به چین در پنج ماهه ابتدای امسال ۶۱۸ کیلوگرم به ارزش ۸۲۴ هزار و ۱۷۱ دلار بوده است در حالی که در پنج ماهه ابتدای سال گذشته سه هزار و ۶۹۱ کیلوگرم زعفران به ارزش یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۲۰ دلار به چین صادر شده بود.

رییس شورای ملی زعفران با تاکید بر تجزیه و تحلیل درست از بازارهای هدف صادراتی زعفران کشور گفت: باید ضعفهایی که در بازار صادراتی این محصول وجود دارد بررسی و برطرف شود و هیچ بازاری برای زعفران ایران بزرگتر و ارزشمندتر از چین نیست زیرا آن کشور در طب سنتی خود به خاصیتهای زعفران باور دارد و برای مصرف زعفران دیگر نیازی به فرهنگ سازی در آن کشور نیست.

احتشام افزود: دلیل اصلی این که صادرات زعفران ایران به چین کاهش یافته است به ضعف مدیریت صادرات این محصول در کشورمان بازمی گردد چون ما نتوانستیم توقعات چینی ها را در عرضه زعفران با کیفیت تامین کنیم و زعفران قاچاق و کم کیفیت که از طریق کشورهای واسطه ای مانند امارات به چین صادر شده، اعتماد این بازار را به کیفیت بالای زعفران ایرانی کاهش داده است.

وی با تاکید بر متمایز ساختن زعفران صادراتی ایران از زعفرانی که از امارات به نام ایران به چین صادر می شود ادامه داد: چند سال قبل این شورا پیشنهاد داد که برند ملی زعفران ثبت شود تا محصول زعفران اصلی ایران با استانداردهای بالا و با کیفیت ممتاز با برند ملی در دنیا شناخته شود و هر محصولی به نام زعفران ایران به کشورهای دیگر صادر نشود اما همکاری لازم در این زمینه انجام نگرفت.

رییس شورای ملی زعفران گفت: شورای ملی زعفران در سال ۱۳۹۷ طرح جامعی برای جهش تولید و صادرات زعفران تدوین کرد تا مانع از بین رفتن بازارهای هدف صادراتی کشور شود اما این طرح اجرایی نشد و اکنون با افت صادرات زعفران به ویژه به کشور چین مواجه هستیم.

احتشام افزود: صادرات زعفران در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در وزن کاهش داشته اما در ارزش افزایش یافته و دلیل افزایش آن در ارزش، رشد قیمت پایه صادراتی بوده است چرا که ارزش یک کیلوگرم زعفران در سال جاری نسبت به سال قبل ۲ یا سه برابر شده به طوری که هر کیلوگرم زعفران به قیمت ۶۰۰ دلار در سال ۱۳۹۸ به قیمت هزار و ۵۶۳ دلار در سال جاری رسیده هرچند قیمت زعفران در بازارهای جهانی نیز نسبت به سالهای ۹۸ و ۹۹ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در پنج ماهه ابتدای امسال ۶۵ درصد از زعفران ایران به ۲ کشور اسپانیا و امارات متحده عربی و ۳۵ درصد باقیمانده به سایر نقاط جهان صادر شده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل چین بیشترین سهم را از صادرات زعفران ایران به خود اختصاص داده بود و امارات در واقع چهارراهی برای صادرات کالاهای ایرانی از جمله زعفران به کشورهای دیگر بوده و خود، مصرف کننده زعفران نیست.

رییس شورای ملی زعفران گفت: امروزه که همه موانع برای صادرات مستقیم زعفران به کشور چین برداشته شده است میزان صادرات زعفران به آن کشور نسبت به زمانی که به صورت غیرمستقیم صادر می شد و موانع زیادی در مسیر بود کمتر شده و این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است.

احتشام افزود: طی سالهای گذشته بازارشناسی و رصد بازار زعفران به خوبی انجام گرفته و رویکرد ما به این موضوع علمی و تخصصی بوده است و این شورا هم به وظیفه خود عمل کرده و طرحها را داده است.

وی اضافه کرد: هدف ما این بوده که فرآیند صادرات زعفران را استاندارد کنیم و با برندسازی، این محصول را با برند ملی به دنیا بشناسانیم و صادرات زعفران را مدیریت کنیم که محصول کم کیفیت به دست مشتری نرسد، رقابت منفی ایجاد نشود و تلاش شود زیر سایه همکاری ها و بازارداری و بازارسازی، قیمت جهانی زعفران افزایش یابد تا کشاورزان نیز سود کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.